افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

لازمه‌های تسهیل سفر معلولان بررسی شد/ شالبافیان: هم مجری هستیم هم مطالبه‌گر

بیست و هشتمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور و پنجمین نشست میز گردشگری دسترس پذیر عصر یکشنبه -نهم مهرماه – در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با حضور اعضای ستاد و میزبانی علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری این وزارتخانه، مهدی جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور، احمد قادری رییس سازمان بهزیستی و نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد معلولان برگزار شد.

 

در این جلسه و همزمان با هفته گردشگری تفاهم همکاری مشترک میان وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان بهزیستی کشور امضا و تبادل شد.

 

معتقدیم معلولیت نباید مانع بروز سایر استعدادها و ظرفیت های معولان شودعلی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری، وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در این جلسه گفت: جلسات ستاد مناسب سازی امیدبخش است، ما مصمم هستیم همه ظرفیت‌ها را برای خدمت به مردم کشور بکار ببریم.

 

وی افزود: کمک به دسترس پذیرتر کردن زیرساخت‌های کشور کمک به همت مردم کشور است تا از استعدادهای معلولان در همه حوزه استفاده کنند، زیرا معتقدیم معلولیت نباید مانع بروز سایر استعدادها و ظرفیت های آنها شود.

 

شالبافیان بیان کرد: در دو سال گذشته تلاش کردیم کار گردشگری به خود معلولان واگذار شود در همین چارچوب میز گردشگری دسترس پذیر به خود معلولان واگذار شده است.

 

معاون وزیر میراث فرهنگی اظهارداشت: باید از هر فرصتی برای عملیاتی کردن نظرات معمولان استفاده کنیم اما لازم است انسجام بین تصمیمات صورت بگیرد، در جاهایی باید مطالبه‌گر باشیم اما در جاهایی هم باید خودمان اقدام کنیم، همه درخواست‌ها و نظرات باید تدوین شود، آمادگی داریم ایفای نقش کنیم. تجارب و مشاهدات معلولان از کاستی‌ها نباید ناگفته بماند.

 

رتبه بندی تاسیسات گردشگری در دستور کار است

وی خاطرنشان کرد: رتبه بندی تاسیسات گردشگری در دستور کار است و چک لیست‌های نظارتی وجود دارد که به صورت دوره ای مجموعه ها ارزیابی می شوند.

 

شالبافیان گفت: تجهیزات مورد نیاز را که در سایر کشورها وجود دارد و در سفرها تجربه می کنید به ما اعلام کنید تا اگر وارداتی هستند روند معافیت‌های انها را پیگیری کنیم. برای موفقیت این ستاد نیاز به همدلی و همکاری بیشتر داریم.

 

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهارداشت: در قانون بودجه ١۴٠٢ بندی مصوب شده که لازم است به استانداران ابلاغ شود، از پنج درصد بودجه در اختیار استان‌ها با اولویت گردشگری به ویژه گردشگری دسترس‌پذیر هزینه شود.

 

محمد اسماعیل شیخ قرایی دبیر میز گردشگری دسترس‌پذیر نیز گفت: کار خوبی بوده که مسئولیت این میز را به گروه‌های تخصصی فعال حوزه معلولیت واگذار کرده است و حمایت می‌شود، کارگاه‌های آموزشی مرتب برگزار می‌شود.

 

رئوس و سرفصل‌های آموزشی تدوین شده راهنماهای گردشگری ویژه افراد معلول را شناسایی کردیم.

 

تقاضای ما این است قانونی تدوین شود که تاسیسات گردشگری مانند هتل‌ها تخفیفات ویژه برای افراد دارای معلولیت

درنظر بگیرندوی افزود: تقاضای ما این است قانونی تدوین شود که تاسیسات گردشگری مانند هتل‌ها تخفیفات ویژه برای افراد دارای معلولیت درنظر بگیرند.

 

حیدر بنایی نماینده تشکل‌های غیردولتی جانبازان و ایثارگران نیز اظهارداشت: همانطور که ورزش برای جانبازان واجب است سفر و گردشگری برای جانبازان دارای معلولیت نیز واجب است، ساختمان‌های اداری شهری و تاسیسات گردشگری بین راهی و درون شهری دسترس‌پذیر شوند.

 

هادی میرزایی مدیرکل موزه‌ها هم گفت: دسترس‌پذیری موزه‌ها و بناهای تاریخی را بنا به اولویت و شرایط موجود در دستور کار داریم، این تغییرات در بناهای باستانی کشور کمی سخت است اما در کاخ موزه‌ها و موزه‌های ملی انجام دادیم و درباره موزه‌های جدید الاحداث دستورات و ضوابط لازم ابلاغ شده است.

 

افشار نماینده تشکل‌های مردم نهاد معلولان نیز افزود: گردشگری منجر به توانمندسازی معلولان می‌شود، اما مجتمع خدمات رفاهی مناسب‌سازی شده در برخی از محورهای مواصلاتی وجود ندارد. از همدان تا مشهد متاسفانه هیچ مجتمع خدمات مناسب سازی شده برای معلولان وجود ندارد.

 

ناهید کلوشانی مدیرعامل بنیاد خیریه معلولان ایرانیان نیز گفت: تقریبا در هیچ جای ایران برای سفر انفرادی معلولان جایی وجود ندارد، در یزد کارهای خوبی شده است در کیش خیلی محدود دسترس پذیری انحام شده است، سازمان‌های دولتی در اولویت بهزیستی اصلاح معماری ساختمان خود را آغاز کنید.

 

تفاهم جامعی به زودی میان شهرداری تهران و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی امضا خواهد شدامیر قاسمی رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران نیز در این جلسه اظهارداشت: تفاهم جامعی به زودی میان شهرداری تهران و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی امضا خواهد شد، شهرداری بالاترین تخفیف‌ها را در سایر خدمات خود برای جانبازان و معلولان در نظر گرفته است.

 

شهبازی مشاور دانش بنیان انجمن معلولان پارس گفت: جامعه معلولان در دهه آینده دو برابر می‌شود، لذا اطلاع رسانی در شبکه‌های اجتماعی ضروری است.

 

معرفی خدمات در این سایت می‌تواند کمک کند.

 

سایت موزه‌ها می‌توانند امکان بازدید مجازی را فراهم کنند.

 

اشتری مدیرعامل شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی نیز افزود: معلولان ناشنوا بسیار مظلوم هستند لازم است در همه موزها بارکدهای معرفی با قابلیت خواندن با تلفن همراه قرار بدهند، کاخ موزه گلستان فیلم آموزشی درست کرده بود، دستمزد مترجمان زبان اشاره خیلی پایین است، در بیمارستان اگر مترجم نباشد اتفاقات ناگواری روی می‌دهد.

 

حسینی معاون آموزش و پرورش و رییس سازمان دانش‌آموزان استثنایی کشور نیز گفت: مدتهاست جهان از دسترس پذیری عبور کرده و دوره فراگیرسازی آغاز شده است.

 

گردشگری ریشه در فرهنگ کهن ما دارد اما صنعت گردشگری نوپا است، اگر رویکرد به فراگیرسازی معطوف شود زیرساخت های گردشکری برای افراد دارای معلولیت فراهم خواهد شد.

 

وی به گردشگری کودک اشاره کرد و گفت: ١٠۵ هزار دانش آموز استثنایی داریم، در برنامه هفتم توسعه الزام شده دانش‌آموزان در طول سال ٢ اردو بروند البته اراده برای سفر مهم است و بچه‌ها در سفر خانوادگی مهمترین محرک هستند، اگر تسهیلات برای کودکان دارای معلولیت در نظر گرفته شود رونق گردشگری در این بخش ایجاد خواهد شد.

 

نهادها طوری گام بردارند که در بودجه‌نویسی ١۴٠٣ ارقام خوبی برای مناسب سازی برسد

احمد قادری رییس سازمان بهزیستی کشور نیز اظهارداشت: در کشور آبادی‌های پنهان وجود دارد، استعدادها و نهادهایی وجود دارد که میتواند به توسعه مناسب‌سازی کمک کند البته باید این روند و فرایند مردمی‌سازی شود.

 

وی گفت: مناسب سازی به تاب آوری خانواده هم مرتبط است، دولت‌ها باید کمک کنند امیدوارم همه نهادها طوری گام بردارند که در بودجه‌نویسی ١۴٠٣ اعداد و ارقام خوبی برای مناسب سازی برسند ظرفیت سازی در منظر عمومی نهادها صورت گیرد تا گروه معلولان جامعه دارای کرامت و شانیت بیشتر شوند.

 

قادری تصریح کرد: هفته جهانی معلولان نزدیک است یک پیش رویداد را برنامه‌ریزی کنیم تا توجه همه ارکان جامعه جلب شود.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!