افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

رعایت حقوق ناشنوایان؛ بایدها و نبایدها

کم شنوایی و ناشنوایی یک معلولیت پنهان است که بسته به درجه آسیب و سن ایجاد آن، آثار وسیعی در شیوه مهارت‌های ارتباطی افراد دارد، اما واقعیت آن است که جامعه ناشنوایان به‌عنوان بخشی از جامعه معلولان، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خاصی دارند که باید آنها را شناسایی کرده و در مسیر رشد فردی آنها استفاده کرد.

 

حسین محمودی نوش‌آبادی، فعال در حوزه آموزش ناشنوایان  اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله ناشنوایان در جامعه امروز، ارتباط و انتقال پیام‌های فردی است که در برخی مواقع، اختلال در انتقال پیام با سلامت روان آنها روبرو می‌شود و آموزش مهارت‌های ارتباط با آنها، تعاملات خانوادگی را تقویت می‌کند.

 

وی افزود: خانواده و جامعه در برخی موارد، به علت ناتوانی در برقراری ارتباط با فرد ناشنوا، دچار خشم و عصبانیت می‌شوند، در حالی که مهارت همدلی، باعث می‌شود که آنها عواطف و احساسات منفی خود را کنترل کرده و به ناشنوایان نیز اطمینان می‌دهد که توسط خانواده درک می‌شوند.

 

این فعال در حوزه آموزش ناشنوایان، گفت: مهارت همدلی باعث می‌شود که خانواده خود را به‌ جای عضو ناشنوا قرار ‌داده و با درک او و از نگاه او به اطراف نگاه کنند، در حالی که همدردی همراه با ترحم، باعث می‌شود که فرد ناشنوا احساس حقارت کند.

 

محمودی نوش‌آبادی تأکید کرد:  افزایش آگاهی ناشنوایان و توانمندسازی آنها، آموزش بهداشت روانی اطرافیان ناشنوایان، آموزش مربیان مدرسه مهم‌ترین حقوقی است که از طرف جامعه و سیاست‌گذاران باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی گفت: قانون جامع حمایت از معلولان، صداوسیما را موظف کرده است که برنامه‌های تلویزیون با زیرنویس پخش کند که این بی‌توجهی برای نداشتن زیرنویس و مترجم خوب باعث شده که ناشنوایان از یک حق شهروندی خود محروم شوند. ناشنوایان و کم‌شنوایان، دارای حقوق شهروندی هستند که این حقوق کمتر در خصوص آنها رعایت می‌شود و این تضییع حقوق در رسانه‌ها و ادارات و … به چشم می‌خورد.

 

غربالگری ۴۵۰۰ نوزاد در یک سال گذشته

همچنین کبری اسماعیل بیگی، مدیرعامل کانون کم‌شنوایان و ناشنوایان کاشان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مهم‌ترین فلسفه راه‌اندازی کانون کم‌شنوایان و ناشنوایان کاشان، اجرای برنامه‌های اثرگذار برای هویت بخشی و بهبود شخصیت اجتماعی این گروه از توان یابان در جامعه است که در قالب فعالیت‌های هنری، ورزشی و آموزشی اجرا می‌شود.

 

وی گفت: غربالگری شنوایی نوزادان، از جمله برنامه‌هایی است که توسط کانون با مشارکت سازمان بهزیستی انجام می‌شود و در یک سال گذشته ۴۵۰۰ نوزاد غربالگری شده و از این تعداد ۲۰ نوزاد مشکوک به مشکلات مرتبط با شنوایی شناسایی و توسط پزشک متخصص معاینه شدند.

 

مدیرعامل کانون کم‌شنوایان و ناشنوایان کاشان، گفت: پژوهش‌ها نشان داده که هرقدر سن شناسایی ناشنوایان کمتر باشد، مداخله به هنگام برای رفع مشکل زودتر و اثربخش‌تر انجام می‌شود و برای همکاری سازمان بهزیستی طرح غربالگری شنوایی نوزادان انجام می‌شود.

 

کمک ۲ میلیارد ریالی برای خرید سمعک و کاشت حلزون

اسماعیل بیگی گفت: خرید سمعک یکی از مشکلات ناشنوایان است به ویژه که این وسیله دچار نوسان قیمت می‌شود. بنابراین در سال گذشته ۱۵ سمعک خریداری شده که دو میلیارد ریال هزینه داشته و توسط حامیان نیکوکار و درآمد کلینیک صدرای کانون پرداخت شده است.

 

وی هزینه کاشت حلزون را یکی دیگر از مشکلات ناشنوایان دانست و افزود: عمل کاشت حلزون برای  پنج نفر انجام شد که هزینه دو سمعک با نرخ دولتی به مبلغ ۱۸۰ میلیون ریال، یک نفر به‌صورت رایگان و دو نفر نیز به نرخ آزاد انجام شد که یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه آن با مشارکت نیکوکاران پرداخت شد.

 

مدیرعامل کانون کم‌شنوایان و ناشنوایان کاشان، تصریح کرد: کانون ناشنوایان کاشان و آران و بیدگل تاکنون توانسته ۳۵۰ نفر را در شهرهای کاشان، آران و بیدگل، ابوزیدآباد و نوش‌آباد شناسایی و تحت پوشش قرار دهد که ۲۰۰ نفر خانم و ۱۵۰ نفر آقا هستند.

 

وی تصریح کرد: برگزاری جشنواره ورزشی معلولان توسط شهرداری کاشان در سال گذشته یک اقدام پسندیده برای کشف استعدادهای ورزشی این گروه از شهروندان بود و امیدواریم همچنان ادامه پیدا کند و در همه کشور اجرایی شود.

 

اسماعیل بیگی گفت: نام‌گذاری روز ۸ مهر به نام روز جهانی ناشنوایان، با هدف فرهنگ‌سازی ارتباط جامعه با ناشنوایان، آگاهی از مشکلات این جمعیت و نیز معرفی توانمندی‌های کم‌شنوایان و ناشنوایان است.

 

وی به نام‌گذاری ۲۳ سپتامبر(۶ مهر) به نام روز جهانی زبان اشاره کرد و افزود: آموزش زبان اشاره به خانواده‌های افراد ناشنوا، طرحی است که امسال با مشارکت دانشگاه پیام‌نور کاشان آغاز شد تا به‌عنوان رابط ناشنوایان، در سطح جامعه به این افراد خدمت‌رسانی کنند.

 

مدیرعامل کانون کم‌شنوایان و ناشنوایان کاشان، تصریح کرد: ناشنوایان برای ارتباط با دیگران نیازمند یک رابط هستند تا صحبت‌های دو طرف را منتقل کنند و خانواده آنها، نزدیک‌ترین فرد با ناشنوایان هستند که همیشه همراه آنها هستند و آشنایی خانواده‌ها با زبان اشاره، این ارتباط را آسان‌تر و بیشتر می‌کند.

 

اسماعیل بیگی گفت: کسب قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳ توسط علیرضا رمضانی، دریافت مدال برنز همین مسابقات در سال ۲۰۲۱ توسط حسین کاظمی و شرکت امیرعباس رزاقی مقدم در تیم ملی کشتی جهان، از جمله افتخارآفرینی‌های عضوهای کانون است.

 

وی افزود: تهیه بسته‌های حمایتی، اهدای لوازم‌خانگی، برگزاری کارگاه‌های هفتگی مشاوره فردی و گروهی برای اعضا و خانواده آنها، گروه‌های تقویت بنیه علمی، برگزاری نشست‌های مناسبتی، تعامل با خیریه‌های کاشانه مهر و بنیاد کودک از برنامه‌های این تشکل است.

 

مدیرعامل کانون کم‌شنوایان و ناشنوایان کاشان،تصریح کرد: کانون کم‌شنوایان و ناشنوایان از سال ۱۳۹۰ به‌عنوان یک تشکل مردم نهاد با مشارکت شهروندان نیکوکار فعالیت خود را شروع کرده است، اما هنوز در یک ساختمان اجاره‌ای مستقر است و تلاش برای تأمین زمین و ساخت فضای مستقل تاکنون به نتیجه نرسیده است.

 

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!