افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

اصول سخنرانی و فن بیان تاثیرگذار

چگونه یک سخنران خوب و مسلط به فن بیان باشیم

 

اصول سخنرانی و فن بیان تاثیرگذار چیست؟ چطوری می شود که بعضی افراد هنگام صحبت کردن می توانند مخاطب را به خوبی جذب کرده و تاثیر بگذارند؟

سخنرانی کردن این روزها برای همه است ؛ حتی شما دوست عزیز!

آیا دوست دارید یک شخصیت کاریزماتیک داشته باشید؟! شخصیتی که هم خود و هم کلماتش در دیگران تا مدت ها تاثیر می گذارد. چنین افرادی در دور و اطراف ما هستند.

شاید در گذشته مفهوم سخنرانی کردن ساده تر بود. سخنرانی منحصر به صحبت در سالن های دانشگاهی بود و فقط افراد مشهور و خاص سخنرانی می کردند. اما امروزه هر فردی که شبکه اجتماعی داشته باشد و برنامه لایو بگذارد، می تواند سخنرانی کند.

این اتفاق کم کم و به آرامی به وقوع پیوست. به نحوی که حتی بچه های مدرسه ای برای داشتن یک سخنرانی موفق آموزش داده شده اند. اما این روزها با وجود پادکست ها، فیلم های آموزشی ویدئویی و… افراد تلاش می کنند تا صحبت ها، ایده ها و آموخته های خود را به سمع و نظر مخاطبان برسانند.

اصول سخنرانی مختص صحبت در جمع چند هزار نفری نیست. دنیای امروزه می طلبد که هر فردی این اصول را یاد داشته باشد تا بتواند موفق تر زندگی کند. یاد داشتن این اصول در امور روزانه، کسب و کار، انجام تجارت های بزرگ، گفت و گو با هم دانشگاهی ها و… می تواند به روابط بهتر منجر گردد.

ما در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم اصول یک سخنرانی چیست؟ و چطور می توانیم به خوبی از پس یک متن برآییم. تاپیک های زیر را بخوانید و تا آخر همراه ما باشید:

اصول سخنرانی و فن بیان ؛ مطمئن نگاه کنید

اصول سخنرانی و فن بیان ؛ محکم بایستید

اصول سخنرانی و فن بیان ؛ چهره ای صمیمی داشته باشید

سخنرانی و فن بیان ؛ به پوشش خود توجه کنید

سخنرانی و فن بیان ؛ تن صدا را تغییر دهید

 

اصول سخنرانی و فن بیان ؛ مطمئن نگاه کنید

هیچ وقت سر را پایین نیندازید ویا به آسمان و در و دیوار نگاه نکنید. در بین سخنران ها و شنونده ها چهار یا 5 نفر که فعال تر هستند را انتخاب کنید و روی آن ها نگاه تان را بچرخانید.

البته این به معنای زل زدن به افراد نیست. کاملا یکنواخت به جایی نگاه کردن، عدم اعتماد به نفس را می رساند. باید چهره و نگاه تان را بگردانید.

به متن نگاه نکنید. باید این قدر روی نوشته مسلط باشید که ورقه ها را نگاه نکنید ؛ دقیقا مانند گوینده های خبری رادیو تلویزیون.

هنگامی که می خواهید حرفی را با اطمینان بگویید، نگاه شما نیز باید همین گونه باشد. پلک زدن زیاد و فرار کردن از دیدن دیگران را کنار بگذارید.

 

اصول سخنرانی و فن بیان ؛ محکم بایستید

حتی اگر متن شما طنز است و افراد می خندند، گام های تان باید محکم باشد. این موضوع اعتماد به نفس شما را به نمایش خواهد گذاشت. ضمن آنکه حرکت دست ها نیز باید محکم باشد و مدام دست های تان را به چپ و راست نچرخانید.

مدام یک گوشه نایستید، همچنین زیاد از حد هم حرکت نکنید. حرکت شما باید برای این باشد که مخاطب حواسش پرت نشود و دچار یکنواختی نباشد. پس به اندازه کافی راه بروید.

یکی از کارهایی که سخنران ها متداول انجام می دهند، این است که قبل از سخنرانی روبروی آینه می ایستند و همه حالات و حرکات خود را بررسی می کنند. می توانید از یک دوست استفاده کنید. روبروی او سخنرانی کنید تا ایرادها ویا نقاط قوت شما را بگوید.

همچنین می توانید با دوربین از خود فیلم بگیرید ویا صدای تان را ضبط کنید. بعد از شنیدن و دیدن حرکات، صدا و رفتار خود متوجه خواهید شد کدام قسمت را باید تغییر دهید.

 

اصول سخنرانی و فن بیان ؛ چهره ای صمیمی داشته باشید

لبخند به لب داشته باشید. نه خیلی اخمو باشید و نه خیلی خنده رو. همیشه حفظ تعادل در همه کارها اهمیت دارد. بداخلاق بودن و زیاد خندیدن هیچ کدام مخاطب را جذب نمی کند.

تلاش کنید تا یک حرکت منحصر به فرد داشته باشید. یک نگاه، نوعی پوشش، نوعی از ایستادن، نوعی از لبخند که منحصر به شما باید و مخاطب شما را در ذهن خود بخاطر بسپارد.

 

سخنرانی و فن بیان ؛ به پوشش خود توجه کنید

قبل از اینکه هر کلامی از شما بیرون بیاید، این پوشش و نوع لباس های شماست که هویت شما را به نمایش می گذارد. اولین قضاوت را از روی پوشش خود از دیگران دریافت می کنید.

همراه با پوشش باید یک چهره متبسم داشته باشید. چهره متبسم به معنای فردی خنده رو نیست، بلکه چهره ای آرام، مطمئن و جذاب باید داشته باشید. قبل از سخنرانی می توانید نظر دیگران را در مورد پوشش، لباس ها و کفش خود بپرسید.

دقت کنید که کفش های تان را به خوبی انتخاب کنید. اگر سخنرانی شما در جمع تاجران و افراد پولدار است، اولین چیزی که نظر آن ها را جلب می کند، کفش های شما می باشد.

 

سخنرانی و فن بیان ؛ تن صدا را تغییر دهید

مطمئن صحبت کنید. همه چیز را قطعی بگویید و با شک و احتمال سخن نگویید. صدای خود را بالا و پایین برید تا حواس مخاطبان را جلب کنید. سخنرانی شما نباید یکنواخت باشد تا مخاطب را خسته نکند.

از تکه کلام های متداول استفاده نکنید. کلمات را تکرار نکنید و اگر می خواهید سخنرانی شما در ذهن مخاطب باقی بماند، باید همراه با سخنرانی، از شعر، متن ادبی، طنز و مفاهیمی جذاب استفاده کنید.

حتی اگر تا به حال سخنرانی نکرده اید و اصول سخنرانی و فن بیان را نمی دانید، اما خوب است بدانید با تمرین و رفع ایرادها می توانید از بسیاری از سخنران ها بیشتر و بهتر سخنرانی کنید.

سخنرانی تان را ابتدا در جمع های کوچک انجام دهید و بعد با اعتماد به نفس بسیار در جمع عمومی صحبت کنید. تمامی افرادی که امروز می بینید مشهور هستند همین گونه بوده اند.

 

ما در سایت خود مطالب خوب و مهمی در مورد موضوعات مختلف نوشته ایم که با خواندن هر یک اطلاعات خوبی به دست می آورید. پس دیگر مقاله های سایت را از دست ندهید.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!