افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

هزینه‌های سنگین توانبخشی برای معلولان

علی قدمی؛ برای معلولان گاهی هزینه‌های درمان و توانبخشی آن چنان بالاست که گذران زندگی را برایشان بسیار سخت کرده است و مستمری بهزیستی هم چندان چاره ساز نیست.

 

علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی در یک برنامه تلویزیونی اوایل اردیبهشت گفته بود: پرداختی ما بر اساس خانوار است و از ۵۴۶ هزار تومان شروع و تا یک میلیون و حدود ۷۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

 

این مبلغ اندک هم بنا به گفته قادری در صورتی که در هیأت دولت منابعش تأمین شود از ماه‌های آینده پرداخت خواهد شد.

 

مستمری به خانواده‌های دارای معلول در حالی نهایتاً به یک میلیون و ۷۰۰ تومان خواهد رسید که این روزها خدمات توانبخشی ساعتی بیش از ۶۰۰ هزار تومان است و برخی مراکز خصوصی برای دو جلسه ۴۵ دقیقه‌ای رفتار درمانی یا گفتار درمانی بیش از یک میلیون تومان دریافت می‌کنند.

 

مبلغ مستمری بهزیستی علاوه بر آنکه ناچیز است به همه خانواده‌های دارای معلولان هم تعلق نمی‌گیرد.

 

قادری در نشستی خبری در تیر امسال گفته بود که یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۸۸۰ خانوار از خدمات مستمری این سازمان بهره مند می‌شوند در حالی که آمارهای غیررسمی از وجود بیش از سه میلیون معلول در کشور خبر می‌دهد.

 

وزارت بهداشت مکلف است حقوق معلولان را پیگیری کند

 

فاطمه عباسی معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال مهر که چرا هزینه‌های درمانی و توانبخشی معلولان رایگان نمی‌شود؛ گفت: وزارت بهداشت مکلف است این هزینه‌ها را به رایگان برای معلولان انجام دهد اما متأسفانه در سال گذشته بودجه‌ای که برای معلولان به بیمه سلامت داده شد؛ بیمه سلامت این مبلغ را به خزانه بازگرداند.

 

عباسی خاطر نشان کرد: البته بیمه سلامت در وب‌سایت خود اعلان کرده که با منابع خود هزینه‌هایی را برای معلولان انجام داده است اما ما پیگیر مطالبات گروه‌های هدفمان هستیم.

 

سال گذشته زیر یک میلیارد تومان برای درمان معلولان هزینه شد.

 

در حالی که ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده بود.

 

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۶ قانون حمایت از معلولان، وزارت بهداشت باید مطالبه‌گری کند؛ گفت: وزارت بهداشت باید بودجه این افراد را از سازمان برنامه و بودجه بگیرد.

 

ما در بهزیستی هم گروه‌های هدف را به آنها اعلام می‌کنیم که سال گذشته هم این اقدام صورت گرفت سال گذشته به همه مراکز استان‌ها و کلینیک‌های وزارت بهداشت اعلان کردیم اما چندان خدمت‌رسانی انجام نشد.

 

 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: متأسفانه سال گذشته زیر یک میلیارد تومان برای درمان معلولان هزینه شد. در حالی که ۱۰۰ میلیارد تومان برای این مسئله بودجه اختصاص داده شده بود.

 

در برنامه هفتم توسعه یکی از موارد جدی که در حال پیگیری آن هستیم بحث بیمه‌هاست بیمه‌های پایه حتی به دنبال بیمه‌های پایه برای افراد سالمند هستیم تا بتوانند در زمانی که مسن می‌شوند آن بیمه را هم به عنوان یک کمک داشته باشند.

 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه ماده ۶ وزارت بهداشت را مکلف است که حقوق معلولان را پیگیری کند؛ گفت: متأسفانه گاهی در نامه نگاری‌ها گفته می‌شود که سازمان بهزیستی باید پیگیر این بودجه باشد در حالی که هیچ جای قانون اعلام نکرده است که سازمان بهزیستی باید این بودجه را بگیرد.

 

قانون وزارت بهداشت مکلف کرده است که آنها باید دنبال منابع بروند و در اختیار گروه‌های هدف سازمان بهزیستی قرار دهند

 

 

خدماتی همچون کاردرمانی، تخصصی فرسایشی است و مراکز توانبخشی معتقدند نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت هزینه‌ها را پایین بیاورند.

 

هزینه‌های توانبخشی بسیار بالا است؛ بیمه‌ها هزینه‌های کاردرمانی را حمایت نمی‌کنند و گاهی تنها خدمت فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد که آن هم معمولاً بیمه‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ جلسه در سال را قبول می‌کنند.

 

کاردرمانی، فیزیوتراپی و گفتاردرمانی هم هرکدام هزینه‌های خودشان را دارند و معلولانی که نیازمند این خدمات هستند باید در هفته کلاس‌های متعددی بروند.

 

 

انجمن‌هایی همچون کار درمانی یا گفتار درمانی نرخ‌هایی را اعلام می‌کنند اما در عمل هزینه‌های بسیار بیشتری از معلولان گرفته می‌شود و معلوم نیست خانواده‌های افراد دارای معلولیت چگونه توانایی پرداخت هزینه‌های توانبخشی را دارند.

 

به نظر می‌رسد تا زمانی که بیمه، مداخله مستقیم نداشته باشد، مشکلات هزینه‌های توان‌بخشی روز به روز معیشت این خانواده‌ها را سخت‌تر خواهد کرد زیرا درمان و بهبود وضعیت معلولان نیازمند جلسات متعدد در ماه است و از سوی دیگر هم خدماتی همچون کاردرمانی، تخصصی فرسایشی است و مراکز و کلینیک‌های درمانی و توانبخشی معتقدند با توجه به شرایط اقتصادی نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت هزینه‌ها را پایین بیاورند.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!