افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

عمارت خسروآباد سنندج محصور در دستان توانای معلولان

این روزها بازدید کنندگان عمارت خسروآباد سنندج علاوه بر دیدن زیبایی های این خانه قدیمی و باصفا، زیبایی های دیگری را نیز می بینند که هنر دست معلولان و توانجویان کردستانی در روستاها و مناطق حاشیه شهری است.

 

وارد حیاط عمارت که می شوی از همان ابتدا به سمت چپ که برگردی عروسک‌هایی رنگارنگ چیده شده روی میزی بزرگ توجه ات را به خود جلب می کند، عروسک هایی که هنر دست معلولان توانمندی است که مشکلات جسمی نتوانسته است آنان راگوشه گیر و یا خانه نشین کند.

 

غرفه بعدی مربوط به محصولات ارگانیک از جمله عسل و انواع سرکه‌های طبیعی است زیورآلات، تیکوبافی، لباس محلی، عروسک‌سازی، وسایل تزئینی، چرم‌دوزی، کلاش‌بافی، گلیم و فرش از دیگر هنرهای دست معلولان و توانجویانی است که در حیاط عمارت در قالب غرفه ‌هایی در معرض دید علاقه مندان و بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

 

به تک تک غرفه‌ها که نگاه کنی می بینی یکی با عصا، دیگری بر روی ویلچر، یکی با گوش‌هایش و دیگری با چشم دل زیبایی‌های دنیا را حس کرده و آن را در قالب اثری در آورده است و در این نمایشگاه سعی دارد علاوه بر فروش محصولات خود توانایی هایش را به بازدیدکنندگان نشان دهد.

 

نمایشگاه صنایع دستی و دستاوردهای معلولان و توانجویان زیر پوشش بهزیستی استان کردستان در قالب ۲۰ غرفه در عمارت خسروآباد سنندج دایر شده و تا روز جمعه جاری میزبان و پذیرای علاقمندان و بازدیدکنندگان است.

 

در این نمایشگاه مراکزی حضور دارند که علاوه بر معرفی و عرضه آثار هنری و ارزشمند معلولان و کم‌توانان، توانسته‌اند در راستای شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های این قشر از جامعه گام‌های مهمی بردارند.

 

مرکز حرفه‌آموزی معلولان “باور” مریوان با مدیریت ساحل زراری از جمله مراکزی است که در این نمایشگاه حضوری فعال و پررنگ دارد این مرکز که از سال گذشته کار خود را آغاز کرده است تلاش دارد با پذیرش بانوان معلول و کم‌توان بالای ١٤ سال در راستای شکوفایی استعدادهای این قشر از جامعه گام‌های محکمی بردارد.

 

زراری اظهار کرد: بانوان معلول مریوان با خلق آثار و محصولات صنایع‌دستی بسیار زیبا در این نمایشگاه نشان داده‌اند معلولیت محدویت نیست و آنان نیز اگر زمینه برایشان فراهم باشد می توانند همانند سایر افراد در جامعه مفید و موثر باشند.

 

وی اضافه کرد: آثار و محصولات این نمایشگاه حتی از سایر محصولاتی که در بازار عرضه می‌شود با کیفیت‌تر است و همچنین محصولات تولید شده توسط معلولان از لحاظ قیمت نیز نسبت به محصولات مشابه مناسب‌تر هستند.

 

مدیر مرکز حرفه‌آموزی معلولان “باور” مریوان افزود: باید با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی این فرصت برای افراد دارای معلولیت فراهم شود تا توانمندی و استعداد هنری و شغلی خود را ارتقاء داده و از آن در راستای منافع اقتصادی خود و خانواده، بالا بردن اعتماد به نفس خود و غنی سازی جامعه بهره بگیرند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در حاشیه بازدید از این نمایشگاه اظهار کرد: این نمایشگاه به‌همت اداره‌ کل بهزیستی استان کردستان و با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان دایر شده است.

 

منصور مهرزاد افزود: در این نمایشگاه، آثاری از صنایع‌دستی حاصل ذوق و هنر معلولان و کم‌توانایان استان شامل گلیم، لباس محلی، زیورآلات سنتی، کلاش، ارغوان‌بافی، معرق فلز و نقاشی روی سفال به عرضه نمایش درآمده است.

 

وی هدف از برپایی این نمایشگاه را به نمایش گذاشتن استعداد و خلاقیت‌ های این قشر و همچنین درآمدزایی آنان از طریق فروش محصولاتشان به بازدیدکنندگان اعلام کرد.

 

مدیرکل بهزیستی کردستان نیز اظهار کرد: این نمایشگاه هرسال برپا می‌شود و دست ساخته‌های صنایع دستی، محصولات دسته‌بندی فرش و صنایع چوب و غیره به عنوان اشتغال‌های ایجاد شده افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی و محروم شهری به معرض نمایش گذاشته می شود.

 

حسین رسولی، نمایشگاه صنایع دستی را نمود عینی از توانمندی‌های توانخواهان بهزیستی عنوان کرد و افزود: همکاران ما در حوزه سی بی آر موفق شده‌اند تا این نمایشگاه را برای افراد داری معلولیت در تمام شهرستان‌های استان، برپا کنند که این امر جای تقدیر دارد.

 

وی یادآور شد: توسعه مسائل هنری، فرهنگی و اشتغالزایی برای افراد دارای معلولیت یکی از مطالبات و دغدغه‌های این قشر جامعه بوده است که اداره کل بهزیستی این امر را تکلیف و وظیفه خود می‌دانند و همواره در حال تلاش برای تحقق این امر است.

 

نمایشگاه صنایع دستی و دستاوردهای معلولان و توانجویان زیر پوشش بهزیستی استان کردستان تا ۱۲خرداد در عمارت خسروآباد سنندج دایر بوده و در ۲ نوبت صبح و عصر پذیرای بازدید علاقه مندان است.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!