افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

۲۲۰ هزار نفر با معلولیت شدید در دهک های پایین درآمدی هستند

«علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور در تبیین و تشریح تحولات راهبردی در سال ۱۴۰۱، گفت: در واپسین ساعات سال گذشته ۹۹ درصد منابع سازمان بهزیستی کشور را از طریق دولت مردمی سیزدهم دریافت و تمام دیون خود را به جامعه هدف معزز پرداخت کردیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه واژه «عیدی» در قانون بودجه سنواتی سازمان بهزیستی کشور وجود ندارد، افزود: علاقه مندیم در فواصل مختلف بتوانیم خدمات مؤثر در قالب بسته‌های حمایتی و مالی ارائه دهیم و هر چه در راستای توانمندسازی جامعه هدف تلاش می‌کنیم به سبب آسیب‌پذیری این قشر نسبت به شرایط جامعه و … باز کم است اما ما از تلاش خود در جهت تحقق حداکثری اهداف و مأموریت‌ها مضایقه نخواهیم کرد.

سال ۱۴۰۱ به سبب افزایش ۳۰ درصد مستمری برای بار دوم، سال طلایی بود

وی با بیان اینکه در قانون بودجه سالانه، یک بار افزایش مستمری صورت می‌گیرد، اذعان کرد: سال ۱۴۰۱ به سبب حمایت مجلس برای افزایش ۳۰ درصد مستمری برای بار دوم، سال طلایی بود و سازمان بهزیستی کشور این ۳۰ درصد افزایش را بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی و ابلاغ شورای نگهبان در آذرماه با استفاده از منابع داخلی خود به همراه مابه‌التفاوت پرداخت کرد.

به گفته این مقام مسئول واژه «مستمری» به معنای کمک‌هزینه معیشت است و فرای آن چیزی است که عموم مردم به عنوان یارانه دریافت می‌کنند که در قالب بعد خانوار تعیین می‌شود؛

لذا این تنها پرداختی بهزیستی به جامعه هدف نیست، به عبارتی اگر فرد معلولی در خانه نگهداری شود به صورت ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان حق پرستاری و یا حتی اقلام بهداشتی و … دریافت می‌کنند.

قادری در خصوص پرداخت حداقل دستمزد حقوق کار به افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید گفت: بر اساس ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند اما از سال ۱۳۹۷ منابعی برای آن در نظر نگرفته، در حالی که در سال ۱۴۰۲ برای اجرای آن ۳۶ همت نیاز است.

برخورداری ۲۲۰ هزار نفر از دهک پایین درآمدی با معلولیت شدید و خیلی شدید از حداقل دستمزد حقوق

رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفتگوی تلویزیونی «فرامتن» شبکه افق اذعان کرد: اگر این قانون بخواهد اجرایی و به عنوان یک مستمری و حقوق در نظر گرفته شود باید از یک به اصطلاح صندوق بازنشستگی استفاده شود؛ چراکه معنای تعیین حقوق مطرح می‌شود و باید بیمه‌پردازی آن از سنوات گذشته اتفاق افتاده باشد؛

لذا منابعی باید باشد تا بتوانیم آن را اجرایی کنیم. این در حالی است که در حال حاضر حدود ۲۲۰ هزار نفر از دهک پایین درآمدی با معلولیت شدید و خیلی شدید از حداقل دستمزد حقوق برخوردار هستند.

وی در خصوص افزایش یارانه مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت روزانه و شبانه و حق پرستاری، گفت: سازمان بهزیستی کشور هیچ سالی مابه‌التفاوت افزایش از ابتدای سال تا زمان تصویب را به سبب نبود منابع پرداخت نمی‌کرد اما در ۲ سال اخیر با همه محدودیت‌های منابع، مابه‌التفاوت ۸ ماه که در آذرماه این تعرفه مصوب شد پرداخت کردیم به عبارتی آنچه در سنوات گذشته جاری و سازی نبود برای اولین‌بار اتفاق افتاد.

به گفته این مقام مسئول، برای اولین‌بار با عنایت رئیس جمهور ۵۰ درصد شهریه یارانه مراکز غیردولتی و ۳۵ درصد مراکز روزانه و ۵۰ درصد حق پرستاری (ماد و همسیری که فرد معلول خود را در منزل نگهداری می‌کند) افزایش یافت.

قادری با اشاره به پرداخت کمک شهریه تا مقطع دکتری جامعه هدف، عنوان کرد: اکنون معوقه‌ای مربوط به سال ۱۴۰۱ وجود ندارد البته در بعضی استان‌ها به سبب ناهماهنگی سامانه‌های مجموعه دانشگاه به صورت موردی شاید معوقه‌ای وجود داشته باشد اما به صورت تراز ملی مفتخریم تمامی شهریه‌ها به حساب دانشجویان تحت پوشش واریز شده است.

در دولت سیزدهم بیش از ۳۰ هزار واحد تحویل مددجویان شده است

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در دولت سیزدهم بیش از ۳۰ هزار واحد تحویل مددجویان شده است، گفت: سازمان بهزیستی کشور به هر مددجو واجد شرایط، ۱۰۰ میلیون تومان در مناطق شهری و روستایی به صورت بلاعوض پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته برای واگذاری ۱۶۰ هزار واحد مسکونی، ادامه داد: تاکنون ۱۴۰ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کردند؛ چندی پیش نیز تفاهمنامه همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور کمک به احداث یا تکمیل ۱۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت ویژه مددجویان تحت پوشش بالاخص افراد دارای معلولیت فاقد مسکن و یا دارای مسکن کم‌دوام در راستای تحقق اصول ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی و مواد مندرج در برنامه ششم توسعه منعقد شد.

قادری در خصوص اشتغال، عنوان کرد: منابع بانکی همکاری‌هایشان متفاوت است بطوری که سال ۱۴۰۱ از محل بند «ب» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه تسهیلات اشتغال برای سازمان بهزیستی کشور پیش‌بینی شد و تعهد کشوری بهزیستی در برنامه ششم توسعه ۶۵ هزار نفر بود که با سیاست‌گذاری‌های صورت‌گرفته در حال حاضر بر اساس ثبت در سامانه رصد برای ۸۵ هزار نفر تسهیلگری اشتغال ایجاد شده که با کیفیت‌سنجی از ۹۳ درصد راستی‌آزمایی بیش از ۱۳۰ درصد محقق و اتفاقات خوبی در بعد توانمندسازی انجام شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مصوبه کمیسیون عالی سازمان امور استخدامی کشور از سال گذشته، اعلام کرد: با پیگیری سازمان بهزیستی کشور مقرر شد برای تحقق سهمیه ۳ درصدی استخدام افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی، حد نصاب قبولی بر اساس ۵۰ درصد نمره اولین فرد منتخب دارای معلولیت در هر دستگاه اعمال شود.

وی در پایان از تشکیل سومین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با حضور معاون اول رئیس جمهور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!