افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

دولت به‌طور ویژه پیگیر اجرای قوانین حمایت از جامعه معلولان باشد

محمد کعب عمیر  یکی از مهمترین مشکلات معلولان را در زمینه اشتغال و بیمه برشمرد و تاکید کرد: سه درصد از سهمیه استخدام دستگاه‌های دولتی به معلولان اختصاص یافته اما در بحث جذب آنها به این این قانون توجهی نمی‌شود و ادارات در استخدام‌ها به عناوین مختلف از این سهمیه سر باز می‌زنند.

نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس بیان کرد: بهانه دستگاه‌های اجرایی و ادارات برای استخدام نکردن جامعه معلولان، ناتوانایی این قشر است در حالی که اصلاً اینگونه نیست و افراد معلول بسیار مستعد و توانمند هستند و بارها شاهد توانمندی و استعداد معلولان در زمینه‌های مختلف هستیم.

کعب عمیر گفت: بیشتر معلولان استعداد و توانمندی‌های بالایی در زمینه‌های مختلفی دارند اما با توجه به شرایط خاص اعطای تسهیلات نمی‌توانند وام اشتغالزایی خود را دریافت کنند چرا که با دریافت وام اشتغالزایی ممکن است که در ایجاد اشتغال پایدار موفق نباشند و از سوی دیگر مستمری آنها بعد از مدتی قطع خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس افزود: البته معلولی که توسط کارفرمایی به کار گرفته می‌شود، کارفرما می‌تواند از وام فرد معلول استفاده کند که معلول با احتمال اینکه ممکن از بعد از مدتی از کار اخراج شود از به کار گرفته شدن به صورت پیمانی یا قراردادی ترس دارد و این جزئی از مشکلات معلولان است.

وی تاکید کرد: امید است با حمایت‌های دولت کارگاه‌های اشتغالزایی مخصوص معلولان برای رفع مشکل اشتغال آنها ایجاد شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر لزوم اجرای کامل و بی قید و شرط قانون حمایت از حقوق معلولان، ادامه داد: مسائل و مشکلات افراد دارای معلولیت باید حتماً مرتفع شود.

کعب عمیر خواستار توجه ویژه دولت به مسکن جامعه معلولان شد و گفت: از دیگر مشکلات جامعه معلولان در حوزه مناسب نبودن سطوح شهر، اماکن، ادارات و نهادها برای تردد آسان است که از سازمان بهزیستی انتظار می‌رود این مطالبه به حق جامعه معلولان را برای همیشه عملیاتی کند.

وی بر لزوم مناسب سازی امکان استفاده معلولان از خدمات عمومی تاکید کرد و افزود: همه ادارات، دستگاه‌ها و سازمان‌های خدمات دهنده باید موضوع مناسب سازی اماکن و محیط‌های عمومی و خدماتی را برای استفاده معلولان در اولویت کاری خود قرار دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس گفت: از همکارانم در خانه ملت می‌خواهم تا نسبت به اجرای کامل مصوبات قانون جامع حمایت از معلولان پیگیری‌های لازم را انجام بدهند و از دولت بخواهند تا سازمان‌ها تمامی قوانین را اجرایی کنند؛ اگر قرار باشد که سازمان بهزیستی به تنهایی متولی معلولان باشد می‌توان گفت که اتفاق خاصی صورت نخواهد گرفت چون تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

کعب عمیر بیان کرد: جامعه معلولان چشم انتظار خدمات حمایتی سازمان بهزیستی هستند اما اعتبارات ناچیز این سازمان جوابگوی جامعه معلولان نیست. معلولان به ترحم و صدقه نیازی ندارند بلکه خواهان برابری امکانات بنا به تناسب وضع جسمی خود هستند.

وی گفت: از دولت انتظار می‌رود که از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخواهد با تشکیل کارگروهی همه قوانین حمایت از حقوق جامعه معلولان و همچنین مسائل و مشکلات معلولان را به طور ویژه بررسی و پیگیری کند.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!