افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

لزوم مناسب‌سازی مسیرهای ویژه معلولان، جانبازان و روشندلان در ایستگاه‌های مترو

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران خواستار رسیدگی ویژه شهرداری تهران برای مناسب سازی مسیرهای تردد جانبازان و معلولان و نیز روشن دلان در برخی ایستگاه‌های مترو شد.

 

 نرجس سلیمانی با اشاره به گزارش شهرداری تهران درباره مناسب سازی ایستگاه‌های مترو برای معلولان و جانبازان و توانخواهان که در بازه زمانی دو ساله انجام شده است، گفت: این گزارش از لحاظ میدانی مورد بررسی قرار گرفته است؛

 

کمیسیون نظارت و حقوقی شورا حسب وظیفه ذاتی خود گزارش مورد ادعا را به طور دقیق بررسی کرده است.

 

به گفته وی، با توجه به وجود نواقص قابل رفع به دلیل نزدیکی به ایام تعطیلات نوروز که موجب کاهش سفرهای درون شهری در بازه دو هفته می‌شود، انتظار می‌رود کلیه نواقص در خطوط حوزه بساوایی اعم از عدم تکمیل و عدم وجود، رمپ‌های‌ دسترسی جانبازان و معلولان تکمیل شده و دستگاه‌های پله برقی که به دلیل ازدحام، امکان تعمیرات اساسی برای آن‌ها وجود نداشته بازسازی و بهسازی شود.

 

وی در ادامه در ارتباط با آسانسورها نیز گفت: متاسفانه انحراف گزارش از واقعیت موجود فاصله معناداری دارد؛

 

در برخی از ایستگاه‌ها، به نوارهای زرد هشدار به نشانه عدم امکان استفاده از آسانسورها بر می‌خوریم که باید توجه داشت که وجود چاله آسانسور و اجرای درب آن به هیچ عنوان به منزله وجود آسانسور فعال نیست؛ بدیهی است که خرید و نصب دستگاه‌های پله برقی و ایستگاه‌هایی که فاقد آن هستند در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، لذا ضرورت دارد شهرداری برنامه زمانبندی شده‌ای را برای حل و مرتفع کردن این مشکل در نظر داشته باشد.

 

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران اشاره‌ای نیز به پله برقی‌های غیرفعال در برخی ایستگاه‌ها داشت و افزود: در برخی از ایستگاه‌ها متاسفانه پله برقی‌ها غیرفعال هستند، در حالیکه مکان آن‌ها تعبیه شده اما اثری از خودشان نیست مانند ایستگاه تربیت مدرس در خط ۶ مترو.

 

سلیمانی ادامه داد: مسئله‌ای که می‌تواند سبب مناسب سازی مسیرهای تردد جانبازان و معلولان شود، این است که برقراری سیستم هوشمند در کلیه دستگاه‌هایی که لازم است باید به صورت فعال وجود داشته باشند.

 

وی در ادامه درباره فعال شدن بلندگوها در برخی ایستگاه‌ها گفت: در این گزارش ۲۶ ایستگاه به طور تصادفی مورد بازدید قرار گرفت که همه آن‌ها فاقد آسانسور فعال هستند. همچنین چهار ایستگاه فاقد در ورودی هستند که به عنوان ابتدایی‌ترین روش دسترسی به گروه هدف است و امیدواریم مشکل رمپ ورودی در ایستگاه‌های ۱۷شهریور، توحید، ورودی دوم کمیل، و هلال احمر در همین فرصت پیش رو مرتفع شود.

 

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی تاکید کرد: برخی ایستگاه‌ها فاقد مسیر بساوایی مناسب برای روشندلان و کم‌بینایان است که با توجه به امکان برطرف شدن این نواقص در ایام نوروز و عدم صرف هزینه بالا، انتظار می‌رود که شهرداری به این مسئله توجه داشته باشد، از جهت وجود نرده پله غیر از ایستگاه ۱۷ شهریور که متاسفانه هیچگونه امکاناتی در آن وجود ندارد، باقی ایستگاه‌ها شرایط خوبی داشتند که جای تشکر دارد.

 

وی افزود: از جهت نصب گیت عریض با قابلیت عبور صندلی چرخدار قریب به اتفاق ایستگاه‌ها تجهیز شدند و مشکلی از این جهت وجود ندارد، امیدواریم که ورودی شورا نیز برای این افراد تجهیز و قابل استفاده باشد؛ فضاهای درونی ایستگاه‌های مترو دارای ظرفیت خوبی برای امور فرهنگی و هنری است، لذا پیشنهاد می‌شود سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و سازمان زیباسازی تعامل سه‌جانبه‌ای را با شرکت بهره برداری مترو داشته باشند و از این ظرفیت مغفول مانده استفاده کنند.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!