افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

مناسب سازی شهری و ایجاد اشتغال نیاز ضروری معلولان

دغدغه‌هایی از جمله اشتغال برای افراد دارای معلولیت، بسیار مهم است که با سختی‌ها و دشواری‌های زیادی برای این افراد همراه شده است زیرا با وجود تحصیلات بالای برخی از این افراد، سازمان‌ها حاضر به جذب این نیروهای انسانی از میان توانخواهان نیستند.

 

موضوع مهم دیگر که از دغدغه‌های جامعه دارای معلولیت محسوب می شود این است که کمک‌های معیشتی برای تامین مسکن آن‌ها بطور کامل فراهم نیست هرچند دولت در برهه‌های مختلف تلاش‌هایی برای رفع این مشکل می‌کند.

 

بنا بر آخرین آمار، از جامعه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری معلولان استان اصفهان، حدود یک میلیون نفر از آن‌ها نیازمند اشتغال هستند و این در حالیست که حداقل کمک معیشتی نمی تواند کفاف نیاز جامعه معلولان را بدهد.

 

از دیگر مشکلات فعلی معلولان، مناسب سازی مسیر تردد آن‌ها و بهره گیری از وسائل حمل و نقل عمومی است و این درحالیست که در اجرای هر پروژه‌ای، شهرداری باید مناسب سازی شهری برای معلولان را مدنظر قرار دهد زیرا این مهم حق قانونی و شهروندی آن‌هاست.

ایجاد امکانات رفاهی جایگزین نگاه پُرترحم

یک شهروند دارای معلولیت جسمی و حرکتی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به نیازهای بسیار معلولان برای گذران زندگی گفت: بیشتر معلولان در هنگام تردد در سطح جامعه با نگاه‌های پُر ترحم و از سر دلسوزی مواجه می‌شوند که تاثیری در رفع مشکلات آن‌ها ندارد.

 

طاهره ثمینی افزود: این در حالیست که اگر هر شهروند یا مسوولی در حد توانش بتواند کاری برای رفع مشکلات معیشتی و حتی تسهیل و امکان حضور راحت در فضای بیرون از خانه برای آن‌ها انجام دهد هزاران برابر تاثیرگذارتر از نگاه‌های صرفا از سر دلسوزی است.

 

وی با اشاره به مشکلات خود به عنوان دختری که سه دهه از زندگی را با سختی سپری کرده است گفت: شاید تورم و مشکلات اقتصادی و در پی آن بیکاری و کمبود درآمد برای افراد عادی و سالم جامعه تاحدودی مشکل ساز باشد ولی برای یک فرد معلول این بمعنای نابودی تدریجی است.

 

این شهروند توانخواه از مسوولان درخواست که مشکلات معلولان را در اولویت سایر امور قرار دهند و به هر شکل ممکن برای رفع بیکاری آن‌ها اقدام کنند.

 

وی همچنین از مسوولان شهرداری و دیگر ادارات اصفهان نیز درخواست کرد که تنها در مرکز شهر به فکر مناسب سازی فضاها و معابر نباشد بلکه به وضعیت حاشیه شهر هم توجه کنند.

 

یک معلول نابینا نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: معلولان خواهان امتیاز خاصی برای ظهور در اجتماع نیستند و تنها یک فرصت برابر می‌خواهند.

رشید شیروانی افزود: معلولان را باید به عنوان شهروندان جامعه پذیرفت زیرا شرایطی که برای آنها وجود دارد امکان داشت شامل حال هر فرد دیگری نیز بشود و به همین منظور نباید نسبت به وضعیت ما بی تفاوت باشند.

 

وی از ضعف فرهنگ رعایت حقوق افراد در جامعه انتقاد کرد و گفت: بارها برای تردد در خیابان باید ساعت‌ها منتظر بمانم که راننده‌ای اجازه دهد که من به آرامی و با دقت عبور کنم و یا در سر چهار راه ها حتی در زمان سبز شدن چراغ احساس میکنم موتورها و خودروها رعایت عبور عابران را نمی کننند.

 

این توانخواه که با وجود داشتن مدرک کارشناسی، کار ثابت و با درآمد کافی ندارد گفت: کاش کمی نگرانی مسوولان نسبت به وضعیت امثال ما بیشتر می‌شد زیرا بیکاری مشکلی مضاعف بر سایر مشکلات ماست.

بیشتر معلولان اصفهان جزو دهک‌های پایین و مستمند هستند

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: ۷۰ درصد خانواده معلولان استان جزو دهک‌های پایین و بین یک تا سه جامعه هستند که با توجه به مشکلات معیشتی معلولان، لازم است دولت یارانه آن‌ها را افزایش دهد.

 

کمال صدیقی افزود: با وجود تنگناهای معیشتی معلولان، اکنون بالغ بر هشت هزار نفر مددجو در اصفهان در انتظار نوبت مستمری و حدود سه هزار نفر در صف دریافت حق پرستاری خانواده محور هستند.

وی خاطرنشان کرد: تاخیر در پرداخت مستمری تامین هزینه ها را برای خانواده معلولان دشوار کرده است؛ حدود ۳۶ هزار نفر از معلولان اکنون مستمری بگیر هستند.

 

معاون توانبخشی بهزیستی اصفهان داشت: ۱۲۷ مرکز روزانه توانبخشی در سطح استان به چهار هزار و ۷۲۰ معلول خدمات ارائه می کنند که از این تعداد به چهار هزار و ۲۳۸ معلول بطور میانگین یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان یارانه پرداخت می شود.

 

صدیقی با بیان اینکه این خدمات به معلولان زیر ۱۴ سالِ جسمی حرکتی، کم بینا، نابینا، ناشنوا و افراد دارای بیماری مزمن ارائه می شود، افزود: در مراکز روزانه توانبخشی هنر درمانی نیز دنبال می شود.

 

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: اکنون ۶۵ مرکز شبانه روزی نیز در استان به چهارهزار معلول خدمات ارائه و همچنین خدمات ویزیت و توانبخشی در منزل از سوی ۴۵ مرکز به ۲ هزار و ۱۴۵ معلول استان ارائه می شود و پنج مرکز از ۴۵۰ معلول در خانه مراقبت می کنند.
به گفته وی، چهار هزار و ۹۶۰ خانوار در استان به ۲ و بیش از ۲ معلول رسیدگی می کنند.

مناسب سازی و دسترس‌پذیری فضای شهری اصفهان در دست پیگیری است

مدیرکل بهزیستی اصفهان گفت: مصوبات مناسب سازی و دسترس‌پذیری فضای شهری شامل معابر عمومی، ادارات، دستگاه ها در کمیته مناسب‌سازی و کارگروهای مربوط به صورت متناوب در حال پیگیری است.

 

ناصر چاووشی با تاکید بر اهمیت مناسب‌سازی محیطی و شهری افزود: مناسب سازی تنها در بحث فضای فیزیکی شهری و معابر نیست بلکه علاوه بر فضاهای مذکور، ناوگان حمل و نقل شهری و مناسب‌سازی فرهنگی نیز شامل این موضوع می‌شود.

 

وی اظهار داشت: پیگیری مکاتبات با ادارات و سازمان‌ها نشان می‌دهد؛ روند خوبی به خصوص در مرکز استان و بخش مرکزی شهر اصفهان محقق شده است.

 

وی با اشاره به شهرستان‌های منتخب در حوزه مناسب‌سازی خاطرنشان کرد: برخی از شهرستان‌ها از جمله شهرستان‌های جدید مجلسی، بهارستان و فولاد شهر به عنوان شهرهای نمونه در حوزه مناسب سازی انتخاب شدند که از جمله شاخص‌های برتری این شهرستان‌ها؛ طراحی و صدور پروانه های ساختمانی بوده است.

 

مدیرکل بهزیستی اصفهان با بیان اینکه موضوع مسکن ملی نیز در این مناطق مطرح است افزود: جلساتی با مدیران شرکت عمران و شهرداران این سه شهرستان برگزار و طرح جامعی که متناسب با دسترس پذیری شهروندان باشد طراحی شده است.

 

دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان اصفهان ادامه داد: در راستای پیگیری قانون و مناسب‌سازی همه‌جانبه، ۲۸۰۰ بازدید از ادارات و ارگان‌ها در سطح استان در قالب ارزیابی عملکرد مناسب‌سازی ویژه طرح شهید رجائی انجام شده است.

 

چاووشی با تاکید بر اینکه اصفهان در مناسب‌سازی حمل و نقل شهری کمی عقب است، خاطرنشان کرد: لازم است با همت شهرداری، مصوبات کمیته ها عملیاتی شود و بخشی از فضای اتوبوس‌های شهری به افراد دارای معلولیت و جانباز اختصاص یابد و در اختیار آنان قرار گیرد.

 

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه این فضا داخل اتوبوس پیش بینی شده است یادآور شد: در برخی از اتوبوس‌ها این فضا برای استقرار افراد دارای معلولیت معلول و جانبازان توسط صندلی ها اشغال شده است.

 

وی با بیان اینکه نوع و مدل مناسب‌سازی گاهی با توجه به تغییر معلولیت نیز عوض می‌شود افزود: به فرض ناشنوایان در ادارات و دیگر دستگاه‌ها نیاز به مترجم و رابط برای راهنمایی دارند که این مهم نیز توسط انجمن خانواده ناشنوایان دنبال شده و آموزش‌هایی برای تربیت مترجم و رابط لحاظ شده است.

 

چاووشی، مناسب‌سازی فرهنگی را اقدامی مهم برشمرد و افزود: بخشی از فضای پارکینگ ها و توقف‌ها در سطح معابر به افراد دارای معلولیت و جانبازان اختصاص داده شده، خواهش ما از شهروندان این است که فضاهای مشخص شده را توسط خودروی افراد غیر توانخواه اشغال نکنند.

 

وی افزود: با تصویب قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت در مجلس شورای اسلامی، وظایف دستگاه‌ها مشخص شده و روند، پیشرفت خوبی داشته است اما تا حد مورد رضایت و مطلوب هنوز فاصله داریم.

اعتبارات دولتی برای ارائه خدمات مطلوب به مددجویان ناچیز است

مدیرکل بهزیستی اصفهان گفت: اعتبارات دولتی برای ارائه خدمات مطلوب به مددجویان بهزیستی در قالب گروه‌های مختلف بسیار ناچیز است، بر این اساس و با توجه به وجود یکهزار و ۸۹ مرکز و موسسه خصوصی در استان، بیشترین کمک و بار بر دوش مردم و خیران است.

وی با دعوت از مردم نیکوکار استان برای یاریگری مددجویان و نیازمندان زیرپوشش بهزیستی گفت: کمک‌های نقدی به این نهاد، مشمول معافیت‌های مالیاتی می شود و در این راستا از فعالان اقتصادی و افراد توانمند استان دعوت می‌شود که بهزیستی را بیش از پیش یاری کنند.

چاووشی افزود: در مراکز غیردولتی زیر پوشش بهزیستی علاوه بر ارائه خدمات توانبخشی و نگهداری از سالمندان، کودکان و دیگر مددجویان زیرپوشش، موضوع اشتغال و مسکن مددجویان نیز پیگیری می شود.

 

به گفته وی در سال گذشته ۹ هزار و ۴۳۹ فعالیت در زمینه اشتغالزایی و ارتقای کارآیی برای مددجویان زیرپوشش صورت گرفت که از جمله آن می توان به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اشتغال در قالب خویش فرما و کارفرما به هر نفر از واجدان شرایط تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان اشاره کرد.

 

چاوشی افزود: در حوزه مسکن نیز سال گذشته یکهزار و ۱۰۴ خدمات به مددجویان ارائه شد که از آن جمله واگذاری ۷۰۱ مورد واحد مسکونی به تعدادی از مددجویان واجد شرایط و همچنین پرداخت کمک هزینه اجاره به بخش دیگری از آن‌ها بوده است.

 

وی با اشاره به حوزه فعالیت بهزیستی در چهار بخش شامل پیشگیری، توانبخشی، اجتماعی و جذب مشارکت‌های مردمی گفت: در حوزه توانبخشی به ۱۰۸ هزار مددجو با ترکیب چند معلولیتی در بخش‌های اعصاب و روان، جسمی-حرکتی، نابینایان، ناشنوایان و دیگر معلولیت‌ها خدمات ارائه می شود.

 

وی به وجود ۶۶ مرکز شبانه روزی توانبخشی برای نگهداری از سالمندان، بیماران اعصاب و روان و معلولان ذهنی در استان اشاره کرد که به بالغ بر چهار هزار و ۳۶۲ نفر از در این مراکز نگهداری می شوند.

 

مدیر کل بهزیستی اصفهان افزود: در مجموع در ۲۴۲ مرکز ارائه خدمات بهزیستی ۱۱ هزار و ۴۰۳ نفر خدمات توانبخشی شبانه‌روزی، روزانه و مراقبت در منزل را دریافت می کنند.

 

فضای فیزیکی اصفهان به شهر دوستدار معلول تبدیل می‌شود

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهری که بتواند برای تمام شهروندان فرصت برابر ایجاد کند، دوستدار معلول است، گفت: از یک میلیون و ۶۳۰ هزار متر پیاده‌روی معابر شریانی اصفهان، در مجموع ۹۸۷ هزار متر برای تردد افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شده است.

 

فریبا حسین‌بالام افزود: شهری دوستدار معلول است که بدون هیچ‌گونه مانعی برای زندگی این افراد مناسب باشد و موانع مختلفی می‌تواند در زندگی روزمره معلولان خلل ایجاد کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موانع فیزیکی، معماری، اطلاعات و ارتباطات، نگرشی و فرهنگی و فناوری اشاره کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر شهری بخواهد دوستدار معلولان باشد، در ابتدا باید به مناسب‌سازی مسکن معلولان توجه داشته باشد؛ همچنین در قوانین نیز گفته شده است که پنج درصد از مسکن شهرها، باید برای این افراد مناسب‌سازی شده باشد.

 

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان افزود: محیط داخلی مسکن از نظر فضاها و حرکت‌هایی که فرد معلول باید داشته باشد و دسترسی به امکاناتی همچون پارکینگ و آسانسور باید برای معلولان مناسب‌سازی شده باشد.

 

وی تصریح کرد: یک فرد معلول باید بتواند در شهر تردد کند که برای این موضوع سیستم حمل‌ونقلی مناسب‌سازی شده‌ای را می‌طلبد که شهر دوستدار معلول این موضوع را لازم می‌داند تا توان‌خواهان بدون نیاز به کمک سایر شهروندان، از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی به صورت ایمن استفاده کنند.

 

حسین‌بالام با بیان اینکه در زمان حاضر یکهزار و ۸۰ ایستگاه اتوبوس در سطح شهر اصفهان برای استفاده افراد معلول، مناسب‌سازی شده است، اضافه کرد: در مجموع ۲ هزار و ۷۵۰ ایستگاه اتوبوس در شهر اصفهان وجود دارد که حدود ۴۰ درصد این ایستگاه‌ها مناسب‌سازی شده است.

 

وی ادامه داد: چهار پایانه از پایانه‌های هفت‌گانه نصف‌جهان برای معلولان و توان‌خواهان مناسب‌سازی شده است.

 

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با اشاره به فراهم آوردن امکان استفاده از سیستم حمل‌ونقل رایگان درون‌شهری در قالب کارت‌های منزلت شهروندی برای ۱۲ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در راستای احترام به حقوق شهروندی این افراد توان‌خواه گفت: همچنین منطقه سه شهرداری اصفهان به‌عنوان پایلوت کشوری شهر بدون مانع معرفی شده است.

 

وی با بیان اینکه چهار دستگاه از ۱۳۵ پل عابرپیاده موجود در شهر جهت استفاده افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شده است، اضافه کرد: از ۳۹ هزار و ۴۵۱ پارکینگ حاشیه‌ای ساماندهی یا خط‌کشی شده، ۵۱۲ پارکینگ حاشیه‌ای در سطح شهر به افراد دارای معلولیت اختصاص پیدا کرده است.

 

حسین‌بالام تاکید کرد: همچنین ۱۵۰ پارکینگ غیرحاشیه‌ای برای استفاده معلولان با اضافه کردن دسترسی هم‌سطح به پیاده‌رو یا آسانسور، فضای بیشتر و علائم مناسب و سایر موارد از این قبیل مناسب‌سازی شده است که این تعداد از ۱۴ هزار و ۱۴۶ پارکینگ غیرحاشیه‌ای است.

 

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان گفت: کاهش اختلاف سطح برای معلولان ویلچر نشین، رفع سد معبر برای نابینایان، مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن عمومی، اجرای رمپ مناسب یا دسترسی مناسب، سرویس بهداشتی مناسب‌سازی شده و پیش‌بینی میزهای خدمت برای معلولان از دیگر مواردی است که باید به آن‌ها توجه کرد.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!