افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

قصه‌گویانِ زبان اشاره داوری می‌شوند

معرفی برگزیدگان سمینار استیژ

10قصه‌گوی تهرانی این قصه‌ها را روایت می‌کنند تا کودکان و نوجوانان ناشنوا نیز بتوانند از برنامه‌های این رویداد فرهنگی بهره‌مند شوند.

 

کانون پرورش فکری از ۲۰ سال پیش برخی از مراکز فرهنگی خود را با تغییر کاربری به مراکز فراگیر تبدیل کرد تا کودکان ونوجوانان دارای نیازهای ویژه هم در شمار مخاطبان کانون در سراسر کشور قرار بگیرند و برخی از مربیان خود را نیز در یک فرآیند آموزشی با زبان اشاره آشنا ساخت.

 

در بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، این قصه‌گویان به بیان قصه‌های خود به زبان اشاره می‌پردازند تا از بین آن‌ها چند برگزیده به مرحله نهایی این رویداد راه پیدا کنند.

 

این بخش روز ۱۵ آبان ۱۴۰۰ در تهران به‌صورت حضوری برگزار می‌شود و داوری آن را وحیده نظری مدرس زبان اشاره مدارس استثنایی و آموزگار کودکان کم‌توان ذهنی، کیخسرو رنگرز، مدرس زبان اشاره انجمن ناشنوایان و آموزش و پرورش و مهتاب شهیدی مدرس و داور جشنواره‌های قصه‌گویی بر عهده دارند.

 

معصومه پورامام علی با «ماجرای مورچه کوچولو»، لیلا مکانی با «عروسی آقای هزارپا»، الهه تاجیک با «این چه پرنده‌ای است؟»، فاطمه گلچین با «وقتی آقای شاد کچل شد»، نسرین اسکندریان با «موش‌هایی که از آدم‌ها مهربان‌تر بودند»، روشنک ایلانلو با «غازی که نمی‌خواست غاز باشد»، آوا ملا جعفر با «شب بخیر خرس کوچولو»، حدیثه وکیلی با «قصه خورشید و باد شمال» و میترا ناظم با قصه «خانم گاوه و مشکل چاقی» شرکت کنندگان آخرین گروه مرحله منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی هستند.

 

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون هم‌زمان با شب یلدا در تهران برگزار می‌شود.

برگزیدگان سمینار تخصصی مرکز ملی اسیتژ معرفی شدند

 

چهارمین سمینار تخصصی تئاتر کودک و نوجوان با هدف دست‌یابی به آخرین پژوهش‌های این حوزه تخصصی از سوی مرکز ملی اسیتژ ایران برگزار و نفرات برگزیده آن معرفی شدند.

 

این سمینار که به دلیل بیماری کرونا امکان برگزاری حضوری نداشت با تمرکز بر محور «تمرین‌ها و شیوه‌های حسی در هنرهای نمایشی برای خردسال، کودک و مخاطبان حساس»، «ضرورت استفاده از تئاتر بی‌کلام برای مخاطبان خردسال، کودک و نوجوان» و «چگونگی استقلال تئاتر، فروش و ارتباط مستمر با تماشاچیان» به‌صورت علمی و با هدف دست‌یابی به آخرین پژوهش‌های این حوزه تخصصی برگزار شد.

 

مقاله‌ «بررسی موردی اجرای نمایش بهار، به‌عنوان شیوه نمایشی بی‌کلام و مستقل از نگاه مالی» نوشته نسرین خنجری، مقاله‌ «بررسی تأثیر تکنیک‌ها و تمرین‌های حسی در بروز و گسترش هیجانات مثبت در کودکان» نوشته امیر شیخ‌جبلی و مقاله‌ «زیبایی‌شناسی در تئاتر از منظر کودکان» نوشته مشترک مینا ذاکر و احمد شهدادی، به ترتیب مقام اول تا سوم این سمینار را کسب کردند.

 

همچنین «گرافیک در تئاتر، با رویکردی به تئاتر کودک و نوجوان» نوشته بهزاد خاکی‌نژاد، «تأثیر تئاتر فیزیکال، مداخله تخلیه هیجانی در رفتار پرخطر به صورت مورد-پژوهی در یکی از مدارس شهر تهران» اثر مشترک علی خوش‌گفتار و حبیبه عبدالهی، «عملکرد حرکت در تئاتر با رویکرد نظریه رشد شخصیت اریک اریکسون» اثر علیرضا دهقان، «ضرورت استفاده از نمایش بی‌کلام برای مخاطبان خردسال، کودک و نوجوان» نوشته مجید امرایی و «کارکرد نمایش بی‌کلام در آموزش و پرورش بر اساس نشانه‌شناسی فردینان دو سوسور» نوشته مشترک مجید و کیمیا کیمیایی‌پور، «پرورش مهارت‌های اجتماعی با استفاده از رویکرد نوین تئاتر SENSE برای کودکان و نوجوانان ۱۰ تا ۱۶ ساله دارای اختلال طیف اوتیسم» اثر مشترک معصومه کریمی و زهرا زارعی، «اجرا برای کودکان طیف اوتیسم» اثر سیمین امیریان و مینا نویدی دیگر مقاله‌های ارائه شده در این سمینار بود.

 

علاوه بر اهدای جوایز نقدی و لوح به برگزیدگان، تمام مقاله‌های ارائه شده در قالب کتابی به چاپ خواهد رسید.

 

نماینده اسیتژ ایران، (سازمان بین‌المللی تئاتر برای کودکان و نوجوانان) زیر نظر مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!