افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

قانون حمایت از معلولین باید به سرعت و به طور جامع اجرایی شود

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در حاشیه جلسه فوق‌العاده هیات دولت، به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت با جمعی از منتخبان و نخبگان معلول کشور در حوزه‌های مختلف علمی و ورزشی و همچنین نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌های معلولان دیدار و گفتگو کرد.

 

در این دیدار ابتدا ۵ نفر از معلولان به نمایندگی از سایر معلولان مشکلات و درخواست‌های خود را به ویژه در حوزه اشتغال، بیمه و مشارکت‌های اجتماعی با رئیس جمهور مطرح کردند.

 

در ادامه حجت‌الاسلام رئیسی با تبریک این روز اظهار داشت: امروز برای یادآوری و توجه همه مدیران و دست‌اندرکاران به معلولین عزیز کشور است و برای رسیدگی به مشکلات آنان وظیفه و مسئولیت داریم.

 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه معلولیت، محدودیت نیست اظهار داشت: فلسفه آفرینش و خلقت این است که یکی با داشتن و دیگری با نداشتن و یکی با سلامت و دیگری با معلولیت امتحان می‌شود و چنین نیست که همه انسان‌ها از همه چیز برخوردار باشند.

 

رئیسی خاطرنشان کرد: شما مبتلا به یک معلولیت جسمی هستید و ما هم وظیفه داریم مشکلات شما را برطرف کنیم و هر دو با توجه به این موارد، مورد امتحان و آزمون الهی قرار می‌گیریم لذا از این جهت بین ما تفاوتی وجود ندارد.

 

رئیس جمهور گفت: اگرچه بسیاری از معلولین از لحاظ جسمی دچار مشکل هستند اما دل‌های روشنی دارند و شاخص رشد انسان چشم سر نیست بلکه چشم و روشنی دل است.

 

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: معتقدم یکی از اموری که انسان را رشد و تعالی می‌دهد خدمت به پدر و مادر و کسانی است که به هر دلیلی ناتوانی جسمی دارند.

 

رئیس جمهور اظهار داشت: معلولیت نمی‌تواند جلوی رشد و تعالی انسان را بگیرد همچنان‌که بسیاری از معلولین کشورمان در عرصه‌های مختلف از جمله علمی، فرهنگی و ورزشی تعالی و پیشرفت خوبی داشتند.

 

رئیسی در ادامه با اشاره به قانون مربوط به اشتغال معلولین خطاب به مسئولین حاضر در جلسه گفت: باید پیگیری کنید تا به هر میزانی که قانون برای استخدام معلولین الزام کرده، اجرایی شود.

 

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تهیه وسایل آموزشی برای نابینایان و نیز تهیه لوازم توانبخشی برای معلولین خاطرنشان کرد: لوازم توانبخشی از جمله ویلچر و عصای مناسب باید برای معلولین تهیه شود و بهتر است که مسئولین مربوطه پیگیری کنند تا اینگونه لوازم در داخل کشور تولید شود.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین بر اجرای قانون در زمینه استفاده معلولین از وسایل حمل و نقل (قطار و هواپیما) که به صورت تخفیف در نظر گرفته شده است، تاکید کرد و خواستار فعال شدن صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولین شد.

 

رئیس جمهور مناسب‌سازی اماکن شهری و اداری را برای تردد آسان معلولین ضروری دانست و گفت: باید مسئولین شهری اینگونه موارد را مورد توجه جدی خود قرار بدهند.

 

رئیسی تاکید کرد: اراده دولت بر این است که معلولین بیش از رنج معلولیت، سختی و رنج بیشتری نداشته باشند.

 

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: در جمع معلولین چهره‌های شاخص و فرهیخته‌ای وجود دارد که می‌توانند به دولت کمک کنند و از مسئولین می‌خواهم که از ظرفیت آنان استفاده کنند.

 

در این دیدار تعدادی از معلولین در سخنانی با اظهار خوشحالی از حضور آسان و راحت در مجموعه نهاد ریاست جمهوری، پیشنهادات، مطالبات و دغدغه‌های خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

 

اجرای قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت، تسهیل ایاب و ذهاب معلولین، مناسب سازی فضای شهری برای تردد معلولین، بیمه درمانی و تکمیلی، توجه به توانمندسازی معلولین و اشتغال مخصوص معلولین از جمله موضوعاتی بود که از طرف معلولین مطرح شد.

 

بدر حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند که بسیاری از آنها از افتخارآفرین بزرگ در حوزه‌های مختلف علمی و ورزشی محسوب می‌شود.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!