افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

شناسایی 1.6 میلیون “معلول” در کشور/ پیگیر توسعه برنامه‌های «پیشگیری از معلولیت» هستیم

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور از ثبت 1.6 میلیون معلول در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی کشور خبر داد و افزود: جهت کاهش آمار معلولین باید توسعه برنامه‌های پیشگیری از معلولیت با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

 

دکتر شبنم جهانشاد در حاشیه برگزاری نشست تخصصی طرح “بررسی شیوع و علل آسیب‌ها و اختلالات دائمی منجر به کم توانی (معلولیت‌ها)” که امروز (14 دی) در کرمانشاه برگزار شد،

 

در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت یک میلیون و 600 هزار معلول در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی سطح کشور، گفت: این تعداد آمار معلولانی است که به سازمان بهزیستی مراجعه داشته‌اند و آمار دقیقی از سایر افراد معلول در کشور نداریم.

 

وی با بیان اینکه تمام افراد دارای محدودیت عملکردی به بهزیستی مراجعه نمی کنند، گفت: برخی افراد تمایل ندارند به نهادهای حمایتی مانند بهزیستی مراجعه داشته باشند.

 

جهانشاد با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور تنها بر روی حمایت از معلولین تمرکز ندارد، گفت: یکی از کارهای اصلی ما در این حوزه بحث پیشگیری است و فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه در حال انجام است.

 

وی تاکید کرد: اگر فعالیت های پیشگیرانه بهزیستی صورت نگیرد قطعا تعداد معلولان کشور بیشتر از شرایط فعلی بود، لذا در نظر داریم این برنامه ها را توسعه دهیم.

 

غربالگری “شنوایی” 95 درصد موالید کشور/ 75 درصد کودکان 3 تا 6 سال هم تحت غربالگری “بینایی” قرار می‌گیرند

 

جهانشاد در تشریح برخی از مهمترین برنامه های پیشگیری از معلولیت‌ها در سازمان بهزیستی از غربالگری شنوایی نوزادان به عنوان یکی از مهمترین این طرح ها یاد کرد و افزود: در این طرح، نیروهای بهزیستی در تمام بیمارستانهای دولتی و خصوصی حضور داشته و کار غربالگری نوزادان را در سه ماهه ابتدایی تولد آنها انجام می دهند.

 

وی افزود: سالانه بیش از 95 درصد موالید کشور غربالگری شنوایی می شوند.

 

جهانشاد خاطرنشان کرد: در 9 ماهه ابتدای امسال 480 هزار نوزاد تحت غربالگری شنوایی قرار گرفته اند.

 

این مسئول در ادامه از غربالگری بینایی کودکان سه تا شش ساله هم به عنوان یکی از مهمترین طرح های بهزیستی در حوزه پیشگیری از معلولیت ها یاد کرد و افزود: دراین زمینه هم سالانه 75 درصد کودکان کشور در این رنج سنی تحت غربالگری بینایی قرار می گیرند.

 

وی افزود: در نیمه ابتدایی امسال غربالگری بینایی 1.2 میلیون کودک انجام گرفته و پیش بینی می شود این آمار تا پایان سال به 4.4 میلیون نفر برسد، چرا که عمدتا والدین درنیمه دوم سال جهت غربالگری بینایی کودکان مراجعه می کنند.

 

جهانشاد خاطرنشان کرد: با غربالگری های صورت گرفته در حوزه شنوایی و بینایی اقدامات درمانی از همان سنین پایین شروع شده و از ایجاد معلولیت‌های بینایی و شنوایی در دوران بزرگسالی پیشگیری می‌شود.

 

1.8 میلیون نفر تحت مشاوره‌های ژنتیک قرار گرفته‌اند/ اجرای برنامه‌های آگاه سازی برای 1.5 میلیون دانش آموز

 

این مسئول در ادامه از اجرای برنامه مشاوره ژنتیک به عنوان یکی دیگر از طرح‌های مهم در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها یاد کرد و افزود: در این طرح به صورت اختیاری مشاوره ژنتیک به زوجین قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری داده می‌شود.

 

وی افزود: در این طرح که از سال 1374 آغاز شده، تاکنون 1.8 میلیون نفر تحت مشاوره ژنتیک قرار گرفته و از این تعداد 7700 سقط قانونی صورت گرفته است.

 

جهانشاد گفت: این برنامه اختیاری است و هم اکنون با رضایت خانواده ها مشاوره ژنتیک برای آنها صورت می‌گیرد.

 

وی افزود: سالانه 120 هزار نفر تحت مشاوره‌های این برنامه قرار می‌گیرند و پیش بینی می شود امسال این تعداد به 140 هزار نفر برسد.

 

این مسئول به اجرای برنامه آگاه سازی جهت پیشگیری معلولیت‌ها هم اشاره کرد و افزود: این برنامه برای سالمندان و دانش آموزان از سال 1395 اجرایی شده است و تاکنون 1.5 میلیون دانش آموز و 150 هزار سالمند تحت پوشش برنامه های آن قرار گرفته‌اند.

 

وی افزود: در دوران کرونا اجرای این طرح با محدودیت‌هایی مواجه شد، اما از سال گذشته برنامه‌ها در این حوزه از سر گرفته شده و در نظر داریم زنان سرپرست خانوار را هم به محدوده آموزش های خود اضافه کنیم.

 

جهانشاد در پایان تاکید کرد: قطعا در تمام زمینه‌ها پیشگیری بهتر از درمان است و در این زمینه توصیه می‌شود افرادی که در خانواده خود و یا نزدیکان معلولیتی دارند، حتما مراقبت های لازم را قبل از ازدواج و بارداری انجام داده تا از افزایش معلولیت‌ها در سطح جامعه کاسته شود.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!