افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

شرایط امتیاز بازنشستگی پیش از موعد برای معلولان چیست؟

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به امتیاز بازنشستگی پیش از موعد برای معلولان شاغل گفت: افراد دارای معلولیت شاغل در بخش‌های خصوصی و غیردولتی می‌توانند از امتیاز بازنشستگی پیش از موعد بهره‌مند شوند و از ۲ تا ۶ سال سنوات ارفاقی استفاده کنند.

 

محمدرضا شهبازی : افراد دارای معلولیت براساس قانون بازنشستگی معلولان ناشی از کار و عادی براساس درصد و میزان معلولیتی که دارند می‌توانند از ۲ تا ۶ سال سنوات الصاقی ارفاقی استفاده کنند.

 

وی تاکید کرد: براساس قانون، همه افراد شاغل در بخش دولتی و خصوصی باید از این قانون استفاده کنند و مشمولان معلول بیمه کشوری و تامین اجتماعی باید بتوانند از این امتیاز بهره‌مند شوند. در افرادی که تحت پوشش بیمه خدمات کشوری هستند، مشکل خاصی نداریم و طبق درخواست فرد، فرایند تشخیص درصد معلولیت طی می‌شود و مبالغ مورد نظر تامین شده و می‌تواند از بازنشستگی پیش از موعد برخوردار شود.

 

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد:

 

سازمان تامین اجتماعی برای مشمولان بیمه تامین اجتماعی باید کمیسیون پزشکی تشکیل دهد و برای معلولان عادی، منابع مورد نیاز از طریق برنامه و بودجه تامین شود که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد زیرا تامین اجتماعی، کمیسیون را تشکیل داده و منابع مورد نیاز و بودجه را پیش‌بینی و تعریف نکرده است؛ در نتیجه به خود فرد می‌گویند که مبلغ سنوات مورد نیاز را پرداخت کند یعنی بیمه پنج ساله را حساب می‌کنند که مبلغ بالایی می‌شود و افراد نمی‌توانند از این امتیاز استفاده کنند.

 

شهبازی گفت: مکاتبات بسیاری در این زمینه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام دادیم و به تامین اجتماعی دستور دادند که دنبال راهکار باشند.

 

معاون بیمه‌ای تامین اجتماعی نیز در نامه‌ای اعلام کرد آمادگی لازم برای بهره‌مندی بازنشستگی معلولان دارند اما چون منابع تامین نشده، دوباره می‌گویند افراد باید مبلغ سنوات خود را پرداخت کنند بنابراین مشمولان معلول تامین اجتماعی به رغم اتفاقات خوب، متاسفانه به صورت عملی نمی‌توانند از این امتیاز بهره‌مند شوند.

 

طبق آمار جامعه جهانی، معلولان ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند که در ایران این آمار ۱۰ درصد محاسبه می‌شود و سه درصد از آنها معلولیت شدید و خیلی شدید دارند.

 

براین اساس، جمعیت معلولان ایران حدود هشت میلیون نفر برآورد می‌شود. اکنون نیز یک میلیون و ۶۰۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!