افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

درخواست معلولان برای اصلاح شرایط ثبت نام در طرح‌­های حمایتی مسکن

با آغاز فعالیت دولت سیزدهم تأمین مسکن با شرایط حمایتی برای گروه‌­های وسیع کم­‌درآمد جامعه در دستور کار قرار گرفت و با توجه به اهمیت آن به یکی از مهم­ترین تعهدات دولت در قالب تولید یک میلیون واحد مسکونی در هر سال ابلاغ و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

 

در این میان افراد دارای معلولیت به ویژه افراد تحت پوشش حمایت­‌های سازمان بهزیستی از شاخص‌­ترین گروه‌­های واجد شرایط برای دریافت مسکن حمایتی تلقی شدند. در این راستا گروه‌­های مختلف معلول بسته به شرایط در گروه‌­بندی‌­های مختلف حمایتی قرار گرفتند.

 

برای خانوارهای دو معلول به بالا طرح ویژه­ای با مشارکت سازمان‌­ها و نهادهای مختلف از سال­‌های قبل در دستور کار قرار گرفت که به گفته معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی از ۲۳هزار خانوار مشمول این طرح و با اعضای معلول بین ۲ تا ۹ نفر ۱۴هزار خانوار تاکنون واحدهای مسکونی خود را دریافت کردند.

 

در این طرح بنیاد مستضعفان نقش حامی محوری را دارد.

 

برای سایر گروه­‌های دارای معلولیت سازمان بهزیستی طی تفاهم‌­نامه با وزارت راه و شهرسازی در پی تأمین ۱۶۰هزار واحد مسکونی برای افراد واجد شرایط است.

 

در این مورد، گذشته از حمایت‌­های مقرر از سوی وزارت راه و شهرسازی سهم آورده افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی از سوی این سازمان به تناسب مسکن شهری و روستایی پرداخت می­‌شود.

 

اما این روزها افراد معلول با اعلام اعتراض­ خود خواهان اصلاح شرایط ثبت‌­نام خود در طرح ­های مسکن حمایتی هستند.

 

علیرغم ابلاغ وزارت راه و شهرسازی به مدیران کل استانی خود مبنی بر پرداخت سهم آورده افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد حضرت امام (ره) از سوی این دو سازمان و نهاد حمایتی متناسب با پیشرفت پروژه ­های مسکن ویژه افراد تحت پوشش آنها از جمله افراد دارای معلولیت، این افراد همچنان پیامک ­های ضرورت پرداخت سهم آورده ۴۰ میلیون تومانی خود را دریافت می ­کنند که در غیر اینصورت ثبت نام آنها در این طرح منتفی خواهد شد.

 

اصلاح این امر در نامه رئیس سازمان بهزیستی به وزارت راه و شهرسازی نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

 

مشکل دیگر قید و الزام معلول جسمی – حرکتی بودن افراد معلول ثبت­ نام کننده در طرح ­های مسکن برای معافیت از شروط الزامی متأهل و سرپرست خانوار بودن در تبصره ۱ ماده ۱ آیین ­نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن است.

 

به عبارت دیگر در تبصره ۱ ماده ۱ این آیین­ نامه برخی گروه­ ها از شرایط عمومی ثبت­ نام استثناء شده­ اند از جمله حذف الزام متأهل و سرپرست خانوار بودن برای زنان خود سرپرست از ۳۵ سال به بالا، نخبگان علمی و افراد معلول جسمی – حرکتی بالای ۲۰ سال.

 

قید جسمی – حرکتی بودن افراد معلول برخوردار از این تسهیلات عملاً موجب محرومیت افراد معلول غیرحرکتی از جمله نابینایان، ناشنوایان، اعصاب و روان برای برخورداری از این تسهیلات شده است. امری که موجب مشکلات بسیاری برای ثبت­نام افراد معلول غیرجسمی – حرکتی در طرح­ های حمایتی مسکن شده است.

 

این خواست معلولان غیرحرکتی که طی درخواست تشکل ­های معلولان این گروه­ ها به وزارت تعاون منعکس شده است، هم اکنون در دست پیگیری است.

 

مسئولین مسکن سازمان بهزیستی تا زمان انجام این اصلاحات از سوی وزارت راه و شهرسازی از افراد معلول واجد شرایط خواسته ­اند به منظور حفظ حقوق ­شان برای برخورداری از حمایت ­ها و تسهیلات مسکن ویژه آنان در طرح­ های مسکن به شکل عادی ثبت­ نام کرده و هنگام درخواست ارسال مدارک با مراجعه به کارشناسان بهزیستی محل اقامت و ارائه مدارک ثبت­ نام اسامی این افراد جهت برخورداری از تسهیلات عدم الزام تأهل و سرپرستی خانوار توسط کارشناسان ذیربط در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

 

هر چند این اقدام در جهت حفظ حقوق افراد معلول صورت می­ پذیرد اما ضروری است با انجام هماهنگی ­های میان­بخشی لازم شرایط ثبت ­نام افراد معلول در طرح­ های مسکن شفاف‌­سازی شده و ضمن ممانعت از سردرگمی این عزیزان از ضرورت مراجعه مکرر آنها به دوایر دولتی جلوگیری شود.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!