افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

اخذ وامِ مددجویان بهزیستی منجر به قطع مستمری نمی‌شود

سیدمحمدحسن صافی: هر مددجویی که وام می‌گیرد می‌تواند مستمری هم بگیرد و اینگونه نیست که با گرفتن وام، مستمری قطع شود. مددجو خیالش راحت باشد که مستمری او با گرفتن وام قطع نمی‌شود.

 

وی تصریح کرد: بسیاری از مددجویان به دلیل ترس از اینکه حداقل درآمد آنها حذف شود به سمت اشتغال و کارافرینی نمی‌روند.

 

سرپرست دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر مددجویی که می‌تواند کاری انجام دهد، او را آموزش دهیم و چند بار کاری به او معرفی کنیم و او نرفت، آنگاه باید مستمری او قطع شود یا اینکه به مددجویی وام دادیم و او سر کار رفت اما بعد از مدتی کارش را رها کند، آنگاه باید مستمری او قطع شود چون کارفرما، دولت و بهزیستی برای اشتغال‌زایی او سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

صافی تاکید کرد: سیاستگذاری باید به نحوی باشد که قطع مستمری به عنوان اهرم و در راستای ایجاد اشتغال و کارافرینی باشد و نه در مقابل آن یعنی اثر معکوس داشته باشد و اجازه ندهد که فرد دارای معلولیت به سمت بیکاری برود.

 

وی ادامه داد: از سازمان‌های مرتبط مانند دانشگاه‌ها مراکز آزاد و دولتی فنی حرفه ای و دیگر مراکز مهارت آموزی باید برای فرد معلول، مهارت‌آموزی و آموزش اشتغالی مطالبه‌گری شود و در کنار آن سیاست های تشویقی جهت سوق دادن افراد دارای معلولیت به سمت اشتغال و کارآفرینی به‌کارگرفته شود.

 

صافی با اشاره به موضوع فرهنگی وابستگی به مستمری افزود: برای قطع مستمری، موانع فرهنگی داریم. بحث چسبندگی به مستمری با سیاست‌گذاری چند وجهی و آموزش های فرهنگی  و انگیزشی باید برطرف شود.

 

وی یادآور شد: مبلغ وام اشتغال فعلا  ۱۰۰ میلیون تومان است.

 

این وام اشتغال ۱۰۰ میلیون تومانی کارمزد چهار درصد دارد و بازپرداخت آن ۸۴ ماه است. افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و دارای مهارت در زمینه حرفه ای هستند به کمیته اشتغال معرفی می شوند و بعد از بررسی پرونده، به بانک معرفی می‌شوند تا بتوانند تسهیلات را دریافت کنند.

 

همچنین به گفته وی، در سال گذشته برای ۶۱ هزار و ۴۶۵ نفر از مددجویان بهزیستی شغل ایجاد شد.

 

 

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!