افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

کنترل استرس در سخنرانی امکان پذیر است

کنترل استرس در سخنرانی امکان پذیر است. راهکارها و تکنیک های بسیاری وجود دارد که می تواند حالت شما را برای سخنرانی کردن متعادل کند.

سوالی که ایجاد می شود این است که اصلا چرا بترسید؟ دلیلی برای ترس وجود نخواهد داشت. شما به بهترین نحو سخنرانی را برگزار خواهید کرد.

اگر با دید خوب و مثبت به سخنرانی خود نگاه کنید، بهترین نتایج را خواهید گرفت. شما می توانید سخنرانی را به بهترین حالت انجام دهید، پس نگران نباشید. البته ممکن است کاملا یک دفعه اتفاقی رخ دهد که سبب استرس شما شود. ترس در سخنرانی به دلایل بسیاری ممکن است پیش آید و باید برای هر کدام راهکار داشته باشید.

ابتدا باید ترس های ممکن را بشناسید و سپس برای شان راه حل پیدا کنید. اتفاقات غیر منتظره که ممکن است به آنی پیش آید و شما را یک دفعه غافلگیر کند. شاید در این مورد خوب باشد یکبار به مرکز مشاوره ای بروید و تست شخصیت شناسی بدهید. پاسخ تست می تواند یک خودآگاهی نسبت به درون تان به شما بدهد.

ترس های ممکن

مثلا ممکن است کاملا یکدفعه به شما خبر دهند که زمان سخنرانی کم یا زیاد شده است. شاید هم به شما بگویند موضوعی خاص را در سخنرانی تان کم یا زیاد کنید. ممکن است وسط سخنرانی یک دفعه یک شخص خاص را ببینید و دستپاچه شوید. این شخص می تواند دوستی صمیمی، یکی از بستگان شما، استاد دانشگاه ویا همکارتان باشد که کاملا غیر منتظره رخ داده است.

ممکن است یک دفعه وسط سخنرانی، دکمه لباس تان کنده شود. ممکن است بخشی از متن سخنرانی را فراموش کنید. شاید کاملا یک دفعه مکان سخنرانی تغییر کند. هزار تا اتفاق ممکن است بیفتد. البته بعضی ها هم نوعی ترس از خود تریبون و رفتن پشت آن را دارند.

اینکه در حین سخنرانی مشکلی پیش آید خیلی اهمیتی ندارد. بیشتر نوع رفتار و واکنش ما برای کنترل آن مهم است. ما در رادیو توان و تحت مقاله هایی که نوشته ایم، راهکارهای بسیاری داده ایم. پس این مقاله را نیز همراه ما باشید تا مطالب مهمی در اختیار شما قرار دهیم:

کنترل استرس در سخنرانی ؛ ترس دانشجویان هنگام دفاع از پایان نامه

کنترل استرس در سخنرانی ؛ ترس معلم و استاد هنگام اولین تدریس

کنترل استرس در سخنرانی ؛ برگزاری همایش درسالن بزرگ

کنترل استرس با مقاله های رادیو توان

 

کنترل استرس در سخنرانی ؛ ترس دانشجویان هنگام دفاع از پایان نامه

یکی از متداول ترین ترس ها مربوط به دانشجویان می باشد. دفاع پایان نامه حیاتی ترین قسمت کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد که یک دانشجو باید بگذراند. پس طبیعی است که نوعی ترس برای او باشد که نتواند به خوبی از پس دفاع خود برآید.

یکی از راه حل های دفع ترس تان این است که در جلسه سخنرانی حتما یکی از دوستان آرام و موفق خود را قرار دهید. حضور او باعث آرامش خواهد شد. حتما از یکی از دوستان تان استفاده کنید که شما را تایید می کند و می تواند با حضورش نتیجه کار شما را دوچندان گرداند.

راه حل دیگر این است که قبل از جلسه دفاع، یکبار در همان سالن دفاع را کامل انجام دهید؛ از ابتدا تا انتها. این موضوع برای همه سخنرانی ها مصداق دارد. یعنی حتما یک جلسه شبیه سازی انجام دهید. حتی اگر می توانید چندین بار تمرین کنید. چرا که فقط یکبار می خواهید دفاع کنید و نتیجه بگیرید؛ پس همه تلاش خود را انجام دهید.

راه حل مهم تر آن هست که به مبحثی که می خواهید دفاع کنید، تسلط علمی و مفهومی داشته باشید. یعنی دقیقا بدانید چه می خواهید بگویید. اگر موضوع به خوبی برای شما باز شده باشد، مطمئنا به زیباترین شکل ممکن می توانید به زبان آورید و کنترل استرس در سخنرانی برای شما راحت خواهد بود.

 

کنترل استرس در سخنرانی ؛ ترس معلم و استاد هنگام اولین تدریس

ترسی که معلم و استاد در اولین جلسات خود دارند، مقداری قابل حل تر می باشد. چرا که طبیعتا سن استاد و معلم از دانشجویان و بچه های مدرسه بیشتر است. برای کنترل استرس در سخنرانی اولین جلسه خود، تلاش کنید که با بچه ها دوست باشید. اگر بچه ها و دانشجویان را دقیقا بچه های خود فرض کنید که در خانه با آن ها سر و کله می زنید، سخنرانی و تدریس برای شما راحت خواهد بود.

راه حل بهتر جلوگیری از ترس این است که دقیقا با آن مواجه شوید. یعنی حین صحبت بین بچه ها حرکت کنید و از آن ها سوال بپرسید. آن ها را در بحث مشارکت دهید تا فضای کلاس و درس از یکنواختی خارج شود. خواهید دید تدریس و سخنرانی خیلی راحت و شیرین خواهد بود.

 

کنترل استرس در سخنرانی ؛ برگزاری همایش درسالن بزرگ

اگر بخواهید در یک جمع 100 نفره، 1000 نفره، 1 میلیون نفره و… صحبت کنید، طبیعی است که بسیار سخت خواهد بود. برای کنترل استرس در سخنرانی بزرگ، اولین راه حل این است که قبل از سخنرانی چند بار به خود بگویید که از پس آن بر خواهید آمد.

همچنین لازم است یکبار از قبل در چنین سالنی سخنرانی کرده و تمرین داشته باشید تا به مشکل نخورید. راه حل دیگر این هست که با یکی از دوستان خود به صحبت بنشینید و دقیقا از آنچه ترس دارید صحبت کنید. به زبان آوردن ترس تان، می تواند شما را آرام کند.

راه دیگر این هست که سخنرانی زیاد ببینید. دیدن سخنرانی افراد موفق که با اعتماد به نفس بسیار روی سن حرکت می کنند و میلیون ها نفر را مجذوب خود می کنند، می تواند شما را آرام کند. مطمئن باشید کسانی که امروزه به راحتی سخنرانی می کنند، در ابتدای کار ترس داشته اند و هیچ کس مادرزادی، سخنران به دنیا نمی آید.

 

کنترل استرس با مقاله های رادیو توان

رادیو توان یک وب سایت اینترنتی می باشد که مقاله های خوبی در مورد سخنرانی کردن و راهکارهای آن نوشته است. با مراجعه به این مقاله ها همچنین پیج اینستاگرام ما می توانید به تمامی مقاله ها دسترسی داشته باشید. برای موضوع کنترل استرس در سخنرانی ، فنون سخنوری و… نیز مقالات متعددی نوشته شده است که می توانید استفاده کنید.

 

 

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!