افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

ورزش معلولان، فرصتی برای زیستی دیگر

ورزش فرصتی مناسب برای اثبات و پرورش توانایی معلولین است تا هم به خودشان و هم به سایر افراد جامعه ثابت کنند که خداوند در وجود هر فردی استعداد و مهارتی قرار داده است و هیچ کمبود و نقصانی نمی‌تواند مانعی برای پیشرفت و درخشیدن انسان‌ها باشد.

 

فارغ از هر گونه شعار، معلولیت برای افراد محدودیت به همراه دارد حال اگر زیر ساخت‌های حمایتی از معلولین نیز لنگ بزند، وضعیت معلولین سخت‌تر از آنچه تصورش را کنید می‌شود.

 

معلولین به دلیل محرومیت از یک توانایی، در سایر زمینه ها توانمندی بیشتری دارند که با مدیریت درست آن می‌توان به درخشش خودشان و جامعه کمک کرد.

 

ورزش فرصتی مناسب برای اثبات و پرورش این توانایی های نهفته معلولین است تا هم به خودشان و هم به سایر افراد جامعه ثابت کنند که خداوند در وجود هر فردی استعداد و مهارتی قرار داده است و هیچ کمبود و نقصانی نمی‌تواند مانعی برای پیشرفت و درخشیدن انسان‌ها باشد همچنین ورزش در معلولین علاوه بر اینکه آن ها را در مسیر زندگی عادی قرار می‌دهد می‌تواند انگیزه‌ای برای سایر شهروندان باشد.

 

اما این امر مستلزم توجه و فراهم کردن زیرساخت‌ها از جمله سهولت در دسترسی به ورزشگاه ها، تکمیل تجهیزات مورد نیاز و ضروری معلولین، افزایش سرانه محیط های ورزشی ویژه معلولین و … است.

 

فریده نظریان، نائب رئیس بانوان هیأت ورزش معلولین و جانبازان قم، عنوان کرد: ورزش معلولین و جانبازان در بخش بانوان در رشته‌های بوچیا، پارا تیراندازی، دومیدانی، پارا وزنه ‌برداری و شنا فعالیت ‌می‌ کند؛ البته بعضی رشته‌ها مثل شنا و دومیدانی به خاطر کرونا مقطعی تعطیل شده بودند که مجدداً فعال خواهند شد.

 

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ تن ورزشکار در بخش بانوان هیات معلولین و جانبازان فعال هستند، اظهار کرد: برای توسعه ورزش معلولین اقدامات متعددی از جمله استعدادیابی، توسعه ورزش همگانی، توسعه ورزش قهرمانی انجام شده است همچنین بخش ورزش افراد مبتلا به سندرم داون نیز فعال شده است.

 

نائب رئیس بانوان هیأت ورزش معلولین و جانبازان قم در رابطه با مشکلات ورزشکاران معلول تصریح کرد: تردد به ورزشگاه‌ها، در دسترس نبودن ورزشگاه‌ها، کافی نبودن اعتبار مالی، کمبود تجهیزات، فرهنگ سازی ورزش معلولین در مدارس و… از جمله مشکلاتی است که ورزشکاران معلول با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

طاهره غفاری، نائب رئیس بانوان هیأت ناشنوایان قم، عنوان کرد: هیئت ناشنوایان قم در بخش بانوان در رشته های والیبال، هندبال، پینگ پنگ، آمادگی جسمانی و دومیدانی فعال است که در رشته دو میدانی مدال آور نیز بوده است.

 

وی بابیان اینکه سال گذشته رشته کاراته نیز اضافه شد، اظهار کرد: این افراد بسیار توانمند هستند و علاوه بر این رشته‌ها در سایر رشته ها نیز توانایی فعالیت دارند.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ ورزشکار در بخش بانوان هیأت ناشنوایان فعال هستند، ادامه داد: تعداد ورزشکاران ناشنوایان قم زیاد است؛ اما متأسفانه فعالیت ثابت و مستمر ندارند و وقفه زیادی بین فعالیت ورزشکاران است.

 

وی با اشاره به اینکه بیشتر ورزشکاران کم شنوا هستند، بیان کرد: در سال  گذشته سعی شد که بین ورزشکاران شنوا و ناشنوا لیگ استانی برگزار شود؛ چون بحث مسابقه بین ورزشکاران ناشنوا کمرنگ بود و تا زمانی که این افراد مسابقه ندهند و در شرایط مسابقه قرار نگیرند مشکلاتی مانند خجالتی بودن، در اجتماع نبودن و … بهبود پیدا نمی ‌کند.

 

نائب رئیس بانوان هیأت ناشنوایان قم با بیان اینکه لیگ مسابقات بین ناشنوایان و افراد شنوا را در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه خواهیم داد، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ استعدادیابی در رشته کاراته صورت گرفت که امیدواریم این امر ادامه داشته باشد و بتوانیم با شناسایی استعدادها، این افراد را به رشته‌های متفاوت هدایت کنیم.

 

غفاری ادامه داد: هیئت ناشنوایان استان قم سالن و مربی را به صورت رایگان در اختیار ورزشکاران قرار داده است همچنین سعی شده که هزینه ایاب و ذهاب ورزشکاران نیز در صورت امکان پرداخت شود، اما متأسفانه این افراد به صورت منظم و هدفمند فعالیت خود را ادامه نمی‌ دهند.

 

وی اظهار کرد: این امر می ‌تواند به خاطر بیماری و محدودیتی که دارند باشد؛ به همین خاطر پیشنهاد می‌ شود سازمان بهزیستی برای این افراد مشاوره‌ های خاص داشته باشد؛ زیرا این افراد از نظر جسمانی بسیار قوی هستند و بیشتر مشکلات احساسی، روانی و ارتباطی دارند و اگر این مشکل در ناشنوایان حل شود بسیار قدرتمند و عالی هستند.

 

نائب رئیس بانوان هیأت ناشنوایان قم عنوان کرد: در حال حاضر یک سالن در اختیار ورزشکاران ناشنوا قرار دارد که اگر بتوانیم چهار سالن در چهار منطقه مختلف در اختیار ورزشکاران قرار بدهیم؛ مراجعه این افراد به رشته‌ های ورزشی راحت‌تر و بیشتر می‌شود.

 

فعالیت ‌های ورزشی معلولان، علاوه بر این که آن ها را از افسردگی و گوشه نشینی می‌ رهاند می ‌تواند در کاهش عوارض معلولیت و محدودیت‌ هایی که به واسطه معلولیت به آن دچار هستند نیز کمک کند که این کار نیازمند حمایت مادی و معنوی معلولین است.

 

در این زمینه افزایش اعتماد به نفس و همراهی روحی  و تشویق معلولین می تواند نقش به سزایی در رشد آن ها داشته باشد و این امر نیازمند فرهنگ سازی در خانواده معلولین و بخش های و ارگان هایی که با معلولین در ارتباط هستند، است.

 

در کشورهای توسعه یافته، توسعه یافتگی حوزه انسانی یکی از مزیت های مهم اداره امور کشور به شمار می رود و این توسعه انسانی، در همه انسانها و همه بخش ها تسری دارد. نمونه کامل این جریان را در الگوی مدیریت اسلامی شاهد هستیم. جامعه تشکیل یافته از همه اضلاع انسانی است و همه انسانها از نظر سن، قد، وضعیتی فیزیکی و ذهنی قطعا تاثیرگذاری خاصی در جامعه دارند و این مساله به این معنی است که باید به بهترین شکل از ظرفیت همه افراد استفاده کرد.

 

در تاریخ اسلام شواهد بسیاری از استفاده همه اقشار جامعه در اداره بخش های مختلف یافت می شود و این مساله به این معنی است که قشری که دارای نارسایی های جسمی است قطعا دارای ظرفیت هایی است که هنوز کشف و فهم نشده است. عنصری که معلولیت جسمی را تشدید می کند.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!