افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

ناآشنایی خانواده‌ها از اُتیسم سبب تشدید بیماری می‌شود

نماینده مدیران مراکز آموزشی و توانبخشی اُتیسم کشور گفت: اختلال اُتیسم نسبت به گذشته روند افزایشی داشته و باید هر چه بیشتر تلاش کنیم که این اختلال به مردم معرفی شود تا عواقب آن کاهش پیدا کند.

 

مریم نجفی،  در دیدار از موسسه خیریه سرای امید کاشان، اظهار کرد: علت ایجاد اختلال اتیسم مشخص نبوده و از این‌رو پیشگیری از آن نیز معلوم نیست و با توجه به گسترش این اختلال، باید مردم با آن آشنا شوند تا با شناسایی مبتلایان، ارائه خدمت به آنها نیز بیشتر و بهتر شود.

 

وی افزود: باید کاری کنیم که همه شهروندان در مسیر رشد و پرورش بچه‌های اُتیسم احساس وظیفه کنند.

 

برخی خانواده‌های اُتیسم، به علت شرایط خاص فرزندان خود بیش از ۱۰ سال است که به هیچ مراسمی نرفته‌اند.

 

نماینده مدیران مراکز آموزشی و توانبخشی اُتیسم کشور، تصریح کرد: اتیسم، یک اختلال عصبی، رشدی است که قابل درمان نیست و فقط می‌توان آن را کنترل کرد، بنابراین مبتلایان باید در فاصله ۱۸ ماهگی تا سه سالگی شناسایی شوند که شناسایی دیرهنگام بیمار، منجر به افزایش مشکل می‌شود.

 

وی تاکید کرد: شناسایی زودهنگام اُتیسم و مداخله در زمان مناسب درمان با استفاده از کارهای توانبخشی و آموزشی می‌تواند مبتلایان را به جامعه برگرداند، اما نا آشنایی خانواده‌ها با این اختلال، منجر به تشدید بیماری و تحمیل عوارض ناشی از آن می‌شود.

 

وی گفت: مردم هنوز با طیف اختلال اُتیسم و مشکلات آنها آشنا نبوده و نمی توانند با مبتلایان ارتباط برقرار کنند.

 

بچه‌های اُتیسم، آستانه تحمل کمی دارند و نمی‌توانند صبر کنند بنابراین تحمل نگاه سنگین مردم در محل تجمع‌ها را ندارند.

 

نجفی تاکید کرد: بچه‌های عادی از امکانات شهروندی استفاده می کنند ولی کودکان اتیسم و معلول به علت ویژگی‌های خاص خود ممکن است نتوانند از هیچ کدام از این خدمات بهره‌مند شوند در حالی که عضو جامعه ایران هستند و استفاده از این خدمات حق آنهاست.

 

نماینده مدیران مراکز آموزشی و توانبخشی اتیسم کشور، تصریح کرد: یارانه هر کودک اتیسم مبلغ هشت میلیون ریال بود و از تیرماه سال گذشته به رقم ۱۵ میلیون ریال افزایش یافت که در برابر نرخ کلاس‌های بهزیستی با این تورم و مشکلات اقتصادی جوابگو نیست.

 

ضمن اینکه برخی از مراکز هنوز این مبلغ را هم دریافت نکرده و مسئولان بهزیستی پیگیر آن هستند.

 

وی گفت: بچه‌های اتیسم به دلیل مشکلاتی که دارند، فقط سه نفر در یک کلاس باید تحت آموزش باشند که با این اوصاف هر مرکز نیازمند افزایش تعداد مربی است و سازمان بهزیستی در بین نهادهای دولتی حامی طیف اتیسم، پیشرو بوده است.

 

نجفی تصریح کرد: اولین مرکز آموزش کودکان اتیسم دو دهه پیش در اصفهان تشکیل شد و امروز  ۱۰۵  مرکز در کل کشور بیش از چهار هزار کودک مبتلا را تحت پوشش دارد و خدمات دولتی دریافت می‌کنند که این رقم جوابگوی نیاز آنها نیست.

 

نماینده مدیران مراکز آموزشی و توانبخشی اتیسم کشور، تاکید کرد: مرکز نگهداری شبانه‌روزی برای نگهداری از کودکان اتیسم در کشور نداریم چون کسی قادر به نگهداری آنها نیست و امیدواریم اطلاع رسانی به مردم و مسئولان، اتفاقی خوب برای حمایت از خانواده‌ها باشد.

 

همچنین مدیرعامل مؤسسه خیریه اُتیسم کاشان گفت: این موسسه هم‌اکنون خدمات حمایتی، آموزشی و توانبخشی به  ۸۰ نفر از کودکان زیر ۱۵ سال مبتلا به طیف اختلال‌های اتیسم ارائه می‌کند، ولی آمار مبتلایان بیشتر از این تعداد است.

 

مریم خیامی‌پور اظهار کرد: تبدیل مؤسسه خیریه اتیسم کاشان به مرکز جامع اتیسم یک ضرورت است که امیدواریم با کمک شهروندان نیکوکار و مسئولان شهرستان کاشان هرچه زودتر محقق شود.

 

وی افزود:این موسسه تنها خیریه اُتیسم در کاشان در شمال استان اصفهان است که در زیربنایی به مساحت ۳۰۰ متر مربع با حضور تیم‌های گفتاردرمان، کاردرمان، ماساژدرمان و موسیقی درمان با ۹ مربی دوره‌های آموزشی به‌صورت تئوری و تجربی را برای توانخواهان ارائه می‌کند.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!