افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

محققان مؤسسه مونت سینای نیویورک دریافتند بیماران مبتلا به یک نوع خاص از بیماری چشمی موسوم به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن که یکی از علل اصلی نابینایی است، به احتمال زیاد از آسیب قلبی ناشی از نارسایی قلبی و حملات قلبی یا بیماری پیشرفته دریچه قلب هم رنج می‌برند. این تحقیق، اولین تحقیقی است که تشخیص می‌دهد کدام نوع از بیماری‌های پرخطر قلبی عروقی و شریان کاروتید با این اختلال چشم مرتبط هستند. این یافته‌ها می‌تواند باعث افزایش غربالگری برای نجات بینایی، تشخیص بیماری قلبی ناشناخته و جلوگیری از حوادث نامطلوب قلبی عروقی شود. «تئودور اسمیت»، سرپرست تیم تحقیق، توضیح می‌دهد: «برای اولین بار، ما توانسته‌ایم ارتباط بین بیماری‌های قلبی عروقی پرخطر را با شکل خاصی از دژنراسیون ماکولا، که دارای رسوبات دروسنویید زیر شبکیه است، نشان دهیم.» این مطالعه اولین ارتباط قوی بین علت اصلی نابینایی، دژنراسیون ماکولا، و بیماری قلبی، علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. اسمیت در ادامه می‌افزاید: «ما متوجه شدیم خون رسانی به چشم به طور مستقیم از طریق این بیماری کاهش می‌یابد که یا ناشی از آسیب قلبی است که جریان خون را در سراسر بدن کاهش می‌دهد، یا از طریق یک شریان کاروتید مسدود شده است که مستقیماً جریان خون به چشم را مختل می‌کند. خون رسانی ضعیف می‌تواند به هر قسمت از بدن آسیب برساند. آسیب شبکیه به معنای از دست دادن بینایی است و می‌تواند منجر به نابینایی شود.» دژنراسیون ماکولا علت اصلی اختلال بینایی و نابینایی در افراد بالای ۶۵ سال است و نتیجه آسیب به ناحیه مرکزی شبکیه به نام ماکولا است که مسئول خواندن و هدایت بینایی است. یکی از اشکال اصلی دژنراسیون ماکولا اولیه شامل رسوبات کوچک کلسترول زرد رنگ به نام دروسن است که در زیر بخشی از شبکیه به نام اپیتلیوم رنگدانه شبکیه (RPE) تشکیل می‌شود. آنها می‌توانند شبکیه را از خون و اکسیژن محروم کنند و منجر به از دست دادن بینایی شوند. تشکیل دروزن را می‌توان با مکمل‌های ویتامینی مناسب کُند کرد.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که در نیمه اول سال جاری ۵۳ درصد از اعتبارات تامین تجهیزات توانبخشی و طی هفته گذشته مابقی اعتبارات به استان‌ها ابلاغ شد.

 

رامین رضایی ، با بیان اینکه سازمان بهزیستی مکلف به تامین تجهیزات توانبخشی افراد دارای معلولیت است، اظهار کرد: امسال میزان اعتبارات در بحث تامین تجهیزات توانبخشی با افزایش ۳۳ درصدی همراه بوده است.

 

وی با بیان اینکه در نیمه اول سال جاری ۵۳ درصد از اعتبارات تامین تجهیزات توانبخشی به استان‌ها ابلاغ شد، گفت: پس از ابلاغ اعتبارات، به استان‌ها اعلام شد تا ضروری‌ترین نیازهای تجهیزات را برحسب نیاز استانی سنجش و خریداری کنند.

 

متعاقب این موضوع همچنین مابقی اعتبارات هفته گذشته به استان‌ها ابلاغ شده است.

 

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه تخصیص اعتبارات وسایل کمک توانبخشی جزو اولویت‌های اعتباری بهزیستی است تا متناسب با نیاز جامعه هدف تجهیزات خریداری و به افراد تحویل داده شود، ادامه داد: معمولا ابلاغ اعتبارات با تاخیر در پایان هر سال ابلاغ می‌شد اما امسال ۵۳ درصد از اعتبارات طی نیمه نخست سال و مابقی آن طی هفته گذشته به استان‌ها ابلاغ شد.

 

رضایی تصریح کرد: اما یکی از مشکلاتی که در سال جاری با آن مواجه شدیم بحث تامین سمعک بود، زیرا شرکت‌های واردکننده در اثر اختلالاتی که در تخصیص ارز ترجیحی و مقاومت‌هایی که کشورهای دیگر در راستای تحریم نظام داشتند با مشکلی در خصوص واردات سمعک روبرو شدند. در همین راستا طی مکاتباتی مکرر با وزارت بهداشت، این مشکل را رفع کردیم به طوریکه بخش اعظمی از سمعک‌های موجود در ۱۵ شرکت واردکننده سمعک به مددجویان بهزیستی اختصاص پیدا کرد و به دنبال آن سازمان به استان‌ها اعلام کرد تا با تخصیص به موقع اعتبارات، بخش قابل توجهی از نیازهای معلولان مرتفع شود.

 

اوی افزود: اکنون دیگر نمی‌توان گفت با مشکل جدی در بحث سمعک روبه رو هستیم اما باتوجه به نیازهای موجود و طبق وعده داده شده از سوی وزارت بهداشت، ۲۰ درصد سمعک‌های موجود در گمرک به مددجویان بهزیستی اختصاص خواهد یافت.

 

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه بخشی از نیازهای مددجویان مازاد بر توان اعتباری سازمان بهزیستی است، خاطرنشان کرد: افراد دارای معلولیت نیازهای گسترده‌ای دارند و از سویی دیگر اعتبارات بهزیستی بسیار محدود است. هدف‌گذاری سازمان بر این بوده که نیازمندترین گروه هدف مثل دانش‌آموزان و دانشجویان ناشنوا، مادران ناشنوا و…  به دلیل نداشتن تجهیزات توانبخشی دچار مشکل نشوند.

 

در این میان گروهی از معلولان علاقه‌مند به داشتن ویلچر برقی هستند و این درحالیست که در وضعیت فعلی تنها می‌توان برای عده خاصی که دچار مشکلات گردنی هستند این ویلچر را تامین کرد.با مدیریت در این حوزه تلاش می‌کنیم به ضروری‌ترین و نیازمندترین گروه‌های هدف، وسایل و تجهیزات توانبخشی را ارائه دهیم.

 

رضایی بیان کرد: همچنین درخصوص کمبودهای منابع اعتباری رایزنی‌هایی با برخی از نهادها و سازمان‌های متولی امر در بحث مساعدت به سازمان بهزیستی در حال انجام است تا نیازها تا پایان سال مرتفع شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که در خصوص دریافت سمعک چه تعداد پشت نوبتی وجود دارد؟ توضیح داد: افرادی هستند که پشت نوبت دریافت سمعک باشند زیرا برخی از مددجویان کم‌شنوا و ناشنوا نیازمند نوع خاصی از سمعک هستند و این درحالیست که در کشور با کمبود تنوع سمعک مواجه هستیم.

 

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص تامین باتری سمعک گفت: باتری سمعک تاریخ مصرف دارد و استان‌ها به تعداد موردنیاز باتری خریداری کرده‌اند اما برخی استان‌ها در این زمینه مشکل دارند.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!