افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

ماجراجویی‌های یک معلول خاص!

سعید ضروری، معلول ماجراجوی اهل منجیل در برنامه شب نشینی شبکه جام جم،گفت: شعارم این است که از اوج آسمان تا اعماق دریا و زمین ماجراجویی و کنجکاوی می‌کنم و به دنبال هیجان و آدرنالین هستم.

 

من تخصص اصلیم غواصی آزاد، بدون کپسول و با حبس نفس است که رکوردم برای ماندن زیر آب با حبس نفس 5 دقیقه و 31 ثانیه است. بیشتر در دریای جنوب فعالیت می‌کنم، غواصی با هوا هم انجام می‌دهم و آخرین عمقی که رفته‌ام 22 متر بوده است.

 

ضروری با اشاره به بیماری که او را ویلچر نشین کرده است،تصریح کرد: در کتابم به اسم زندگی ضروری همه زیر و بم زندگی‌ام را توضیح داده‌ام.همه چیز از اولین سفرم به صورت تنهایی و بدون خانواده‌ام به هند برای حضور در کنفرانسی درباره بیماری‌ام شروع شد؛ آن روزها دانشجوی ادبیات انگلیسی بودم و آن جا بود که فهمیدم سفر می‌تواند چقدر جذاب باشد.

 

وی اضافه کرد:‌ از سال 90 آموزش مجازی زبان انجام می‌دادم و از این راه استقلال مالی پیدا کردم و بعد هم استفاده از ویلچر برقی به حرکت‌هایم کمک کرد.

 

بیماری دیستروفی عضلانی پیش رونده بوده و از بچگی با آن درگیر بودم، ابتدا به کمک عصا می‌توانستم راه بروم و رفته رفته ویلچر نشین شدم.

 

این معلول ادامه داد: بسیاری از مکان‌هایی که رفتم اولین تجربه افراد بود که من را می‌دیدند که می‌خواهم غواصی کنم یا از هلیکوپتر بپرم، یک بار از فاصله 4 کیلومتری زمین به همراه یکی از دوستانم با سرعت 220 کیلومتر بر ساعت به پایین پریدم.

 

ضروری بیان کرد: بعد از اینکه همه چیز را خودم تجربه کردم گروه ماجراجویان معلول ایران را تشکیل دادم و تجربیاتم را با دوستانی شبیه به خودم ادامه می‌دهم؛ به طوری که به افرادی که مانند خودم معلول هستند کمک می‌کنم تا کارهایی که دوست دارند را انجام دهند و لذت و هیجان را تجربه کنند.

 

ضروری افزود: ترس بخشی از همه این تجربه‌هاست و هرچه این ترس بیشتر بود من لذت بیشتری می‌بردم. از بین همه تجربه‌هایم سقوط آزاد ترس بیشتری داشت. اولین غواصی که بدون اکسیژن و با نفس خودم رفتم حس استقلالی که داشتم برایم لذت بخش بود. در آن روز هنگام شنا یک خفاش ماهی کنار من آمد و چون نفس نمی‌کشیدم به من نزدیک شد و من حس کردم شبیه آن خفاش ماهی هستم.

 

وی اظهار داشت: من بسیاری از کارهایم را با ویلچر انجام داده‌ام؛ مثل غواصی و پرواز و زیپ لاین و پاراگلایدر اما برای تردد در شهر با مشکلات زیادی رو به رو هستم.

 

معلول ماجراجوی منجیلی گفت: ماجراجویی در خون من است و اعضای خانواده ام اینطور نیستند. زمانی که بچه بودم به دنبال علم، کشف و کار کردن با میکروسکوپ بودم و ماجراجویی‌ام آنطور نمود می یافت ولی وقتی دنیایم عوض شد ماجراجویی‌هایم شکل دیگری به خود گرفت.

 

ضروری تصریح کرد: از سال 88 در روزنامه‌های مطرح کشور روزنامه نگار بودم و در زمینه‌های مختلف از جمله معلولیت، خودرو، غواصی، ترجمه سلامت و.. می‌نوشتم و حالا هم بیشتر مناسب سازی اقامتگاه‌های بومگردی مد نظرم است؛ چون برای اقامت کردن افراد معلول با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

 

وی درباره تجربه اسکی روی یخ افزود: یک اسکی مخصوص با صندلی برای خودم ساختم و با آن اسکی کردم. بار اول از پیست شمشک دوستم مرا کول کرد و اسکی کردیم و بعد خودم اسکی برای خودم ساختم.

 

این معلول ماجراجو بیان کرد: از بین همه ورزش‌ها غواصی را بیشتر را دوست دارم. رفتینگ هم انجام می‌دهم و سفیدرود فضای خوبی برای شرایط ما دارد.

 

یکی از اعضای کمیته پارارفتینگ هستم که نماینده‌هایی از شش کشور آیین نامه‌های مسابقات این رشته ورزشی را تنظیم کردیم.

 

ضروری عنوان کرد: با دوستانی که کارهای جدید را تجربه می‌کنم همگی اهل ماجراجویی هستند. اهل منجیل استان گیلان هستم و با اعتماد به تخصص ماجراجویی همراهانم از حادثه نمی‌ترسم. دوستان فوق العاده‌ای دارم که حتی تجربه‌هایی که برایم سخت است را کمک می‌کنند و مرا کول می‌کنند.

 

وی اظهار داشت:ده سال است که به کارهای ماجراجویانه می‌پردازم و پس از اینکه کارهایم را انجام می‌دهم به خانواده می‌گویم. همانقدر که در بچگی از کار با میکروسکوپ لذت می‌بردم حالا هم از این سفرها لذت می‌برم.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!