افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

قصه‌های خوب، بچه‌های خوب تربیت می‌کند

مهدی علی‌اکبرزاده در اختتامیه بیست و سومین جشنواره قصه گویی، که عصر امروز در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزار شد، گفت: ما با این جشنواره و به بهانه برگزاری آن بنیان‌های قصه گویی در کشور را تقویت می‌کنیم، قصه گویی یک فرهنگ است و از هزاران سال قبل همراه ما بوده و نباید آن را از یاد ببریم، از این جهت نیازمند همراهی، همکاری و توجه نهادهای مختلف در کشور هستیم.

 

وی افزود: اگر به اهمیت قصه پی برده باشیم نیاز به همکاری است. قصه گویی هم بخشی از مهارت‌های زندگی است، کسی که خوب قصه می‌گوید، پدر و مادر خوبی است و توانایی خوبی برای برقراری دارد. ما باید کودکانی را تربیت کنیم که قصه گوش بدهند.

 

علی‌اکبرزاده اضافه کرد: در عصر کنونی، بهترین راه برقراری ارتباط از طریق قصه‌گویی است و قصه بهترین ابزار برای آموزش است که کمک می‌کند مفاهیم را درک کنند و یادگیری پایدار و عمیق شکل بگیرد.

 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گفت: شخصیت کودک ما با قصه‌های خوب، با قهرمانانی که در قصه وجود دارد ساخته می‌شود نباید از قصه‌های خوب برای بچه ها غافل شویم، قصه‌های خوب، بچه‌های خوب تربیت خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه قصه‌گویی می‌تواند ترویج کتاب و کتابخوانی باشد، تاکید کرد: در جامعه‌ای که باید به سمت تحکیم بنیان‌های اعتقادی دینی و تعالیم متعالی انسانی سوق داده شود، قصه گفتن از اسطوره‌های ملی و دینی، بسیار کارآمد است، ما باید قهرمانان بزرگ را از طریق قصه گویی به کودکان بشناسانیم.

 

علی‌اکبرزاده اضافه کرد: وقتی قصه می‌شنویم، صحنه‌ها به صورت‌های مختلفی ساخته می‌شود و هر فرد در ذهن خودش چیزی را مجسم می‌کند که آغاز خلاقیت است و نرمش ذهنی برای بروز خلاقیت است.

 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خاطرنشان کرد: جشنواره بیست و سوم را امروز به پایان می‌بریم اما پرونده جشنواره بیست و چهارم را همین امشب آغاز خواهیم کرد و امیدواریم سال آینده در موقعیتی باشیم که بتوانیم به صورت حضوری جشن بگیریم.

 

جشنواره قصه‌گویی، اعتبار جهانی خودش را به دست آورده است

محمد گودرزی دهریزی دبیر بیست‌سومین جشنواره قصه‌گویی نیزدر این مراسم، گفت: جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون یک جشنواره نیست یک جریان است که در دل خانواده‌ها جا دارد. حدود ۹ ماه پیش روند بیست و سومین جشنواره بین‌المللی به صورت مجازی آغاز شد و آن موقع این رویا را داشتیم که آیا در شب یلدا و در آیین اختتامیه قصه‌گویان آن را در کنار خود خواهیم دید؟

 

وی ادامه داد: جشنواره امسال به طور تفکیکی برگزار شد؛ به گونه‌ای که در روز نخست جشنواره، بخش بین‌الملل برگزار شد. از سوی قصه گویان خارجی دو درخواست مطرح بود. نخست آن که می‌خواهند گواهی حضور در این رویداد را داشته باشند و دوم اینکه به بتوانند به صورت آنلاین با کودکان ایرانی صحبت کنند. این بازخورد از قصه‌گویان خارجی نشان می‌دهد جشنواره قصه‌گویی، اعتبار جهانی خودش را در این سال‌ها به دست آورده است.

 

دبیر جشنواره قصه‌گویی در این باره ادامه میدهد: روزسوم جشنواره، میزبان قصه‌های آیینی سنتی بودیم و در روز چهارم و پنجم جشنواره بخش ملی برگزار شد. قسمت جدید و غیررقابتی جشنواره امسال، قصه گویی برای کودکان ناشنوا بود.

 

گودرزی اضافه کرد: جشنواره امسال دو گروه داوری داشت و در کنار داوران اصلی، منتقدین قصه‌گویی هم حضور داشتند. یکی دیگر از بخش‌های جشنواره امسال به صورت غیر حضوری برگزار شد که شامل قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای و قصه‌های صوتی بود  و تعداد آثار ارائه شده نشان داد چه افراد زیادی منتظر فرصتی برای تولید قصه‌های صوتی بودند.

 

دبیر جشنواره قصه‌گویی اظهار داشت: در بخش الحاقی و علمی جشنواره به بررسی کتاب‌ها و مقاله‌هایی که با موضوع قصه‌گویی بودند پرداختیم، همچنین جستار نویسی یکی از زیرشاخه‌های این حوزه بود که مربیان کانون تجربه‌های خودشان را در قالب جستار به دست ما رساندند و در آئین اختتامیه امسال، مجموعه این جستارهای در کتابی به اسم قصه‌جو رونمایی می‌شود.

 

امروز جامعه نیازمند قصه هاست

علیرضا کاظمی، مشاور وزیر آموزش و پرورش، ضمن تشکر از دست اندرکاران بیست و سومین جشنواره قصه گویی گفت: این جشنواره در سطح ادبیات کشور، منحصربفرد و کار بسیار ارزشمندی است، جایگاه هنر همیشه ممتاز بوده و این بهترین ابزار انتقال اندیشه است، هنر قصه گویی نیز یکی از بهترین هنرهاست. همیشه آمیزه و ترکیبی از مهارت‌های مختلف باید باشد که یک قصه گو بتواند کارش را انجام بدهد.

 

وی با اشاره به خاطره‌هایی که قصه‌های روز جمعه داشت، گفت: استفاده از قصه بی بدیل است و بخش بزرگی از قرآن را قصه در بر گرفته است که قصه‌هایش به اشکال مختلف روایت شده و مفاهیم عمیق، از طریق قصه ها آموزش داده می شود.

 

کاظمی ادامه داد: قصه و قصه گویی، یکی از مهمترین نیازهای جامعه ماست که فاصله‌ها به دلیل فضای مجازی بنیان‌های خانواده را سست کرده است. این جشنواره دستاوردهای زیادی دارد، از شکوفایی استعدادهای کودکان و دانش آموزان و مربیان، تا خلاقیت‌های هنری، این جشنواره می‌تواند کارگاه بزرگ علمی و آموزشی برای مجموعه علاقه‌مندان باشد و پژوهش‌های علمی خوبی داشته باشد، این عرصه را می‌توان تبدیل به عرصه‌ای ارزشمند در آموزش کرد.

 

وی ادامه داد: با اختتامیه نباید جشنواره را پایان یافته تلقی کنیم، باید آغاز جشنواره بدانیم، زمانی می‌توانیم موفق باشیم در این عرصه که با تولیدات ارزشمند در بخش‌‍های مختلف به جامعه مخاطب عرضه کنیم که امروز به شدت نیازمند مفاهیم علمی، اخلاقی، دینی و آموزشی این قصه هاست. این موضوعات باید بارها تکرار شوند تا به جامعه منتقل شود.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!