افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

ساعت ساز نابینا

کتاب صوتی ساعت ساز نابینا نوشته‌ ریچارد داوکینز، یک اثر کلاسیک علمی‌ است که کامل‌ترین و مهم‌ترین خوانش مدرن از مسئله تکامل داروین به شمار می‌رود.

 

این کتاب برجسته با تکیه بر نظریه انتخاب طبیعی و علم زیست‌شناسی نشان می‌دهد که جهان طبیعت براساس ارگانیسم‌های ساده و در گذر زمان به آرامی تغییر می‌کند و بدون وجود هیچ قدرت ماورایی به پیچیدگی و تنوع می‌رسد.

 

تاثیرگذارترین اثری که در طول صد سال اخیر درباره تکامل داروینی نوشته شده، کتاب ساعت ساز نابینا (The Blind Watchmaker) نام دارد که برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ منتشر شد.

 

این کتاب علمی درخشان و بحث برانگیز به بررسی وجود خداوند و دخالت یک خالق فوق طبیعی و ماورایی در ایجاد طبیعت و موجودات گوناگون پرداخته است و با تکیه بر نظریات داروین درخصوص تکامل (فرگشت) و انتخاب طبیعی، استدلال‌های خود را در این زمینه مطرح می‌کند.

 

نام این کتاب متاثر از تشبیهی‌ است که ویلیام پلی متکلم و فیلسوف مسیحی در قرن هجدهم آن را مطرح کرد.

 

او معتقد بود که ساعت از اجزای مختلفی ساخته شده و هرکدام نیز با نظم و هدف خاصی در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند و بی‌شک این طراحی را سازنده‌ای انجام داده است که نسبت به همه چیز آن آگاهی دارد،

 

سپس ویلیام پلی با آوردن این تمثیل، جهان هستی را به ساعت و خداوند را به ساعت‌سازی تشبیه می‌کند که همه چیز را با زیبایی، ظرافت و پیچیدگی خاصی آفریده است.

 

با این حال ریچارد داوکینز با نوشتن کتاب ساعت ساز نابینا بر ضد این قیاس عمل می‌کند و با توضیح فرآیندهای تکاملی و طبیعی موجودات زنده، نشان می‌دهد که هیچ نیروی برتر و مافوقی وجود ندارد و همه چیز در یک روند علمی و زیستی پیش می‌رود.

 

پس از انتشار این کتاب جنجال فراوانی ایجاد شد و مخالفان و موافقان متفاوتی به نقد این اثر پرداختند.

 

بسیاری از فیلسوفان و الهی‌دان‌ها بیان کردند که داوکینز به عنوان یک زیست‌شناس و دانشمند نباید پا را فراتر از علم بگذارد و در نقش یک فیلسوف عمل کند.

 

همچنین یک اثر علمی نباید به حوزه فلسفه، دین و مسائل ماورایی ورود پیدا کند؛

 

چرا که توان پاسخ‌گویی به سوالات این چنینی ندارد.

 

کتاب صوتی ساعت ساز نابینا برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به کتاب‌های علمی و فلسفی علاقه زیادی دارید و می‌خواهید در زمینه علم زیست‌شناسی و تکامل انسان اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، این کتاب جذاب به شما پیشنهاد می‌شود.

 

ریچارد داوکینز یک انسان‌شناس، زیست‌شناس تکاملی و نویسنده انگلیسی است که در سال ۱۹۴۱ متولد شد.

 

ریچارد داوکینز (Richard Dawkins) یکی از همکاران ممتاز دانشگاه نیو کالج آکسفورد است و از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۸ استاد دانشگاه آکسفورد بود. او به دلیل انتقاد از خلاقیت و طراحی هوشمند شهرت زیادی دارد.

 

داوکینز جوایز آکادمیک و نویسندگی فراوانی را دریافت کرده و به عنوان یک روشنفکر عمومی در تلویزیون، رادیو و فضای اینترنت حضور پیدا می‌کند.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!