افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

زمان تضمین اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان همین حالاست

انتظار می­‌رفت و می­‌رود که با تصویب و اجرای آن افقی نو فرا روی میلیون‌­ها تن از شهروندان دارای معلولیت ایران شکل گیرد، زیرا این قانون مکمل و توسعه ­یافته قانون جامع حقوق معلولان سال ۱۳۸۳، علیرغم کمبودها و نقصان‌­ها، طیف گسترده­‌ای از حقوق افراد معلول را در همه عرصه­‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و با نگاه تضمین ایجاد فرصت­‌های برابر پیش­بینی کرده است.

 

همین امر توجیه ­گر امید گسترده شهروندان معلول کشور نسبت به تأثیر اجرای این قانون بر زندگی این افراد است. جا دارد با اشاره به ۲۲ مرداد، روز تشکل ­ها و مشارکت ­های اجتماعی تأکید کنیم سه شاخص در مورد تشکل ­های اجتماعی افراد معلول بر محتوای این قانون قابل تشخیص و سرلوحه­ ایی برای سایر گروه­ های مدنی است.

 

یکم، نقش بارز تشکل ­های مدنی افراد معلول در تدوین محتوا و پیگیری آن در دولت و مجلس و پیگیری ­های مستمر بعدی برای اجرای آن است.

 

دوم، پیش­بینی کمیت ه­ای در سطح عالی با حضور وزرا و مدیران ارشد کشور برای نظارت بر اجرای مفاد این قانون در ماده ۳۱ آن.

 

سوم، تضمین حضور نمایندگان و شهروندان معلول در این کمیته نظارتی به عنوان ذینفعان اصلی قانون در قالب حداقل پنج شبکه ملی از گروه ­های اصلی دارای معلولیت کشور.

 

اما علیرغم امید موجهه برای تأثیر اجرای این قانون بر زندگی افراد معلول در سال­ های پس از ابلاغ احکام، این قانون آن چنان که باید بطور کامل اجرایی نشده است.

 

گذشته از عدم تخصیص بودجه کامل مورد نیاز اجرای قانون در هر سال و عدم هماهنگی لازم میان­بخشی جهت انجام تکالیف همه دستگاه­ های اجرایی مسئول در قانون، یکی از بزرگ­ترین مشکلات اجرای کامل مفاد این قانون اثرگذار که متأسفانه هر سال تکرار شده است عدم پیش­بینی بودجه اجرای احکام این قانون از سوی دستگاه ­های اجرایی در بودجه سالانه آنها و ارائه پیش­بینی به دولت در موقع مقرر و ارائه بودجه سالانه دولت به مجلس در آذرماه هر سال است.

 

به عنوان مثال در مواد مشخص قانون در خصوص مناسب­سازی و دسترس­ پذیر کردن ساختمان ­ها و اماکن خدماتی وزارتخانه ­ها، سازمان ­ها، نهادها و دستگاه ­های اجرایی تأکید شده است بودجه این امر هر سال باید از سوی این دستگاه­ ها باید در بودجه سالانه آنها پیش­‌بینی منظور و به دولت برای گنجاندن در بودجه سالانه کشور ارائه شود.

 

متأسفانه هر سال بسیاری از دستگاه ­ها در پاسخ به کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی بر چرایی عدم اجرای تکالیف قانون برای این دستگاه­ ها عدم پیش‌­بینی بودجه لازم را به عنوان یکی از دلایل عدم اجرای تکالیف خود ذکر می­‌کنند که با توجه به صراحت قانون در مورد الزام دستگاه‌­ها به پیش­بینی به موقع بودجه تکالیف خود در قانون جهت ارائه به دولت، تکرار این توجیه فاقد وجاهت حقوقی و مدیریتی ا­ست.

 

اگر بخواهیم عدم اجرای کامل مفاد قانون حمایت از حقوق معلولان کشور را سال آینده ۱۴۰۲ علاج کنیم، زمان همین حالاست یعنی الزام دستگاه‌­های اجرایی به پیش­بینی بودجه احکام قانون حمایت از حقوق معلولان برای آنها در قالب پیش­بینی بودجه سال آینده آنها و ارائه به دولت جهت طی مراحل لازم تحلیل، جمع­بندی و ادغام در لایحه بودجه سال آینده کشور که تا ۱۵ آذرماه باید به مجلس ارائه شود تا مجلس نیز تا پایان سال فرصت بررسی و اعمال نظر کارشناسی خود را داشته باشد دیگر قابل پذیرش نیست که دستگاه­ های اجرایی در سال ۱۴۰۲ بودجه عملیاتی قانون حمایت از حقوق معلولان خود را پیش‌­بینی نکرده باشند.

 

البته پیش‌­بینی امری ا­ست و تخصیص بودجه امری دیگر اما به طور قطع لازمه تخصیص بودجه­ ای مکفی برای هر قانون مسلتزم پیش­‌بینی بودجه مورد نیاز متناسب با احکام آن قانون در گام نخست است انتظار به حق تشکل‌­ها و افراد معلول از کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان آن است که این الزام را در زمان طلایی و پیش‌­بینی و ارائه بودجه سال آینده دستگاه‌­ها به دولت پیگیری شود یعنی ماه­های طلایی منتهی به پاییز سال ۱۴۰۱.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!