افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

رییس بهزیستی کشور :حدود نیمی از ضایعه نخاعی‌ ها زخم بستر دارند

رییس بهزیستی کشور: حدود نیمی از ضایعه نخاعی‌ها زخم بستر دارند

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان ۲۶ هزار بیمار ضایعه نخاعی‌ را تحت پوشش دارد که ۴۲ درصد آنها زخم بستر دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر وحید قبادی دانا در ششمین کنگره ملی و چهارمین کنگره زخم و ترمیم بافت گفت: جهاد دانشگاهی معمولا به دنبال چاره جویی خلاءها و مشکلات موجود در جامعه است و سعی می‌کند آنها را پر کند.

وی افزود: زخم‌ها یکی از مشکلاتی هستند که در سطح دنیا مطرح است. برخی از این زخم‌ها ژنتیکی و از بدو تولد وجود دارد، برخی در اثر بیماری‌های مزمن ایجاد می‌شود مثل زخم‌های پای دیابتی و برخی در اثر زخم بسترها در افراد ناتوان عارض می‌شود.

وی افزود: مسئله زخم‌های مزمن مسئله‌ای مهمی است که نیاز به پیشگیری دارد و در قدم اول نیاز به آگاهی بخشی و بررسی گروه‌ها و پرداختن به درمان مشکلات و سپس بازتوانی افراد دارای مشکل است. در حوزه دیابت پیشگیری‌های اولیه به معنی پیشگیری از وقوع این بیماری است و پس از ابتلا، پیشگیری‌ها در جهت مشکلات بعد از آن انجام می‌شود.

قبادی دانا در خصوص روند کار سازمان بهزیستی نیز گفت: این سازمان ۲۶ هزار بیمار دارای ضایعه نخاعی‌ را تحت پوشش دارد که ما علاوه بر پیشگیری‌های اولیه، خدمات پیشگیری‌های سطح دوم و سوم را نیز ارائه می‌دهد. همچنین به خانواده‌های این افراد آگاهی‌های لازم ارائه می‌شود. از این ۲۶ هزار نفر، ۴۲ درصد آنها یعنی ۱۱ هزار نفر زخم بستر دارند. همچنین افرادی که معلولیت شدید دارند و وابسته به بستر هستند، ۵۳ درصد از این افراد هم  با زخم‌های مزمن دست به گریبان هستند. بنابراین نیاز است همکاری‌های بین بخشی شکل بگیرد تا این زنجیره ایجاد مشکل رفع شود. زخم‌های مزمن باعث کاهش کیفیت زندگی و در برخی موارد منجر به مرگ می‌شود و علاوه بر این هزینه‌های بالایی در سطح کشور دارد.

در اینجا بخوانید :دستور ویژه مناسب‌سازی اماکن پلیس برای معلولان

وی با اشاره به مشکلات زخم گفت: یکی از مشکلات عدم دسترسی بیماران به مراکز درمانی در روستاها است؛ البته بیش از هزار مرکز نگهداری شبانه روزی از بیماران در سطح کشور داریم. همچنین وسایل و تجهیزات و روش های نوین درمانی نیز موثر است و پرستاران و بهیاران و پزشکان همگی باید دست به دست هم بدهند تا بتوانند زخم‌های مزمن را درمان کند.

رئیس کنگره زخم در پایان پیشنهاد کاربردی را به متولیان این کنگره داد و بیان کرد: برگزار کنندگان این کنگره به عنوان نهاد غیر دولتی برای انجام این کار اتصال بین بخش‌های مختلف در زمینه زخم‌های مزمن، آگاهی بخش، پیشگیری ، درمان و روش‌های نوین بتوانند زنجیره‌ای را شکل دهند.

منبع پایگاه خبرگزاری ایسنا
توسط واحد تحریریه
یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!