افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

روز موزیکال خانه جشنواره

سی‌وچهارمین دوره از مهم‌ترین رویداد سینمای کودک به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود

روز چهارم سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در خانه جشنواره در میان بیم و امید برگزار شد؛ بیم از حضور کرونا و امید به پایان آن با ادامه روند واکسیناسیون و امید داریم که در سال‌های بعد کودکان با آرامش و بدون ترس از بیماری بتوانند در سالن‌های سینما به تماشای آثار مناسب خودشان بنشینند. روز چهارم جشنواره در سینمافرهنگ خانه جشنواره در تهران، با حضور پرشور بچه‌ها آغاز شد و پر ازماجرا و چالش ادامه پیدا کرد.

سانس اول نمایش فیلم در سینما فرهنگ به پخش فیلمی با بازی سوگل طهماسبی و هنرمندی نوجوان شروع شد. بَلیط که همان بلوط به گویش محلی است، تازترین اثر مرتضی رحیمی در جایگاه کارگردان است که در سانس اول به نمایش درآمد. در خلاصه این فیلم آمده است: «بلیطی، کودک خردسال که از قضا یتیم نیز هست و با پدربزرگ خود زندگی می‌کند، مشتاق دیدار مادر است و اهالی محله زندگی مادر را از او مخفی  نگه داشته اند. صبر بلیطی لبریز شده و در نهایت شماره تلفنی از مادر خود می‌یابد، اما…»

رحیمی؛ کارگردان در نشست خبری از قصه این فیلم گفت:

زاگرس دو نماد دارد. بَلیط به معنی بلوط یکی از این نمادها و بیانگر استقامت زاگرس است و من از آن‌جا به کاراکتر بلیطی در فیلم رسیدم. بلیطی شخصیتی با گویشی بختیاری است و نمادی از پشتکار و هدف به حساب می‌آید. من فیلمم را برای کودکان ساختم.

 

از حواشی این نشست انتقاد علی اوسیوند به وزارت آموزش و پرورش برای حمایت نکردن از فیلم‌های کودک بود. اوسیوند معتقد است که سینمای کودک بسیار مظلوم و مهجور مانده است.

 

برنامه عصرگاهی سینما فرهنگ برای کودکان مخاطب جشنواره نمایش فیلم شهر گربه‌ها ساخته سیدجواد هاشمی بود. هاشمی که پیش از این سابقه ساخت سری آثار «آهوی پیشونی سفید» را دارد این بار هم فیلمی موزیکال با موضوع مهاجرت برای کودکان و نوجوانان تولید کرده بود که همراهی بچه‌ها با موسیقی فیلم در سالن از جذابیت‌های روز چهارم بود.

 

نشست خبری شهر گربه‌ها همچون ماجرای مهیج فیلم پر از اتفاق و چالش بود.

سالن نشست با حضور خبرنگاران نوجوان در کنار خبرنگاران حرفه‌ای رسانه‌های کشور فضای متفاوتی پیدا کرده بود و سوال‌های پی در پی که مطرح می‌شد، عوامل و بازیگران را وادار به بحث و گفت‌وگو می‌کرد.

 

یکی از بخش‌های جالب این نشست که مورد توجه عکاسان هم قرار گرفت، اشک‌های شوق‌انگیز و احساساتی شدن سیدجواد هاشمی از شنیدن نظر نوجوانان حاضر در سالن در مورد فیلمش بود. هاشمی گفت: فیلم من به هیچ عنوان سیاسی نیست و من قصد ندارم به نکوهش مهاجرت بپردازم اما می‌خواستم این موضوع را به مخاطب کودک برسانم که در ساخت کشورش سهیم باشد.از بچه‌ها تشکر می‌کنم که اینجا حضور داشتند و سوالات خود را مطرح کردند و به مخالفان احترام می‌گذارم و همه دوستان منتظر باشند تا من دوباره از این فیلم‌ها بسازم. الیکا عبدالرزاقی هم که یکی از کاراکترهای گربه فیلم را بازی می‌کرد، حسادت به همسرش امین زندگانی برای تجربه زندگانی در حضور در فیلم‌های کودک را دلیل علاقه‌مندی خود نسبت به حضور در فیلم کودک عنوان کرد که خنده حضار را به همراه داشت.

 

کارگاه انتقال تجربه پوران درخشنده؛ کارگردان با سابقه سینمای کودک یکی دیگر از اتفاقات روز چهارم بود که مورد استقبال نوجوانان قرار گرفت. درخشنده در بخشی از این کارگاه به نوجوان علاقه‌مند به هنر هفتم از عشق به سینما گفت: رابطه‌ بین من و مردم مهم است. دفتر کار من مانند مطب دکتر است منتهی  آن چیزی که اهمیت دارد این است که شما می‌آیید، حرف‌هایتان را می‌زنید و بعد از رفتن شما، من با بار سنگین حرف‌های‌تان می‌مانم که چگونه این حرف‌ها را بیان کنم. من باید در مسیر بیان حرف‌ها مراقب جامعه باشم اما حرف‌ها را محترمانه بزنم و حرف را به کسانی که باید برسانم، اینکه حرف‌ها چگونه گفته شود و چقدر اهمیت داشته باشد، حائز اهمیت است می‌گویند سینما سرگرمی است، اما من می‌دانیم در کنار سرگرمی‌ها باید حرفی برای گفتن وجود داشته باشد. فیلمسازی ساده نیست. همه چیز را می‌توان ساخت اما باید بدانید برای چه می‌سازید… برای فیلم‌سازی، اندیشه کار مهم است. سعی کنید فکر کنید که اگر فیلمی را می‌سازید، چه اتفاقی می‌افتد. هزینه‌ای که صرف می‌کنید، آیا ارزش دارد یا خیر؟ در هر شغلی اگر عشق وجود نداشته باشد، بی معنی است، هر شغلی سختی کار زیادی دارد و  باید برای چیزی که می‌خواهید زحمات زیادی بکشید.

 

بخش متفاوت روز چهارم برگزاری هم‌اندیشی نقش اقتباس ادبی در آثار سینمایی کودک و نوجوان با حضور اساتید این حوزه بود که در این نشست به بررسی ارتباط میان ادبیات غنی ایران و سینمای کودک پرداختند چراکه بخش مهمی از سینمای کودک ازادبیات کودکان تغذیه می‌کند و کشوری مانند ایران با پیشینه پرمحتوا در حوزه ادبیات کودک باید بتواند ارتباط تنگاتنگی میان این گنجینه با سینما برقرار کند تا پرده نقره‌ای سینما واسطه معرفی ادبیات غنی ایران به دنیا باشد.

 

خورخه آریاگادا آهنگساز فرانسوی- شیلیایی هم برای نوجوانان از نقش موسیقی در سینمای کودک گفت و کارگاهی با عنوان وسیقی شاعرانه در سینما با تمرکز بر سینمای کودک برگزار کرد.

 

جشنواره در شهرهای دیگر هم به موازات تهران و اصفهان در حال برگزاری است چراکه سینما به تمام اقلیم ایران تعلق دارد و همه کودکان و نوجوانان ایران باید فرصت سفر به سرزمین خیال به واسطه سینما را تجربه کنند.

 

اصفهان هم دیروز پر از شور و حال جشنواره‌ای بود. میزبان اصلی جشنواره که در یکی دو سال اخیر بنابه شرایط کرونایی از ترسیم فضای پیشین  این رویداد قدیمی دور مانده، امسال اما بر خلاف سال پیش، نشست‌هایی را با حضور برخی از عوامل فیلم‌ها برگزار کرد تا اندکی به فضای پرشور گذشته بازگردد.

 

نمایش آثار برای کودکان و نوجوانان نابینا، کم‌بینا و ناشنوا در تهران و اصفهان اتفاق مهم دیگر جشنواره است که مورد استقبال قرار گرفته است.

جشنواره در سایر استان‌ها با شور و حالی متفاوت تحت‌تٲثیر حضور فعال داوران کودک و نوجوان، امشب به پایان می‌رسد.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!