افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

تولید عینکی برای ناشنواها و کم‌شنواها/ فناوری واقعیت افزوده در خدمت بشر

واقعیت افزوده (Augmented Reality) یک فناوری جدید است که از ترکیب همزمان دنیای واقعی و تصاویر مجازی شکل می‌گیرد و کاربر شاهد ترکیبی از واقعیت موجود و اطلاعات تولید شده توسط رایانه است.

 

یک شرکت فناور آمریکایی به مدیریت دن اسکارفی موفق به تولید عینکی شده است که با اتصال به یک گوشی تلفن همراه می تواند با پردازش داده‌های صوتی آنها را به متن به شکل زیرنویس تبدیل کند.

 

الهام‌بخش اسکارفی برای ساخت این عینک ها پدربزگش با ۹۷ سال سن بوده است که به دلیل کم‌شنوایی قادر به برقراری ارتباط با دیگر اعضای خانواده نبود.

 

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی یاهو نیوز، وی در این مورد می گوید: می دیدم که پدربزرگم همیشه ساکت گوشه ای نشسته بود ولی فکر کردم او همیشه برنامه های تلویزیونی را با زیرنویس دنبال می کند، چرا در مورد ارتباط با دیگران از زیرنویس استفاده نکنیم؟

 

اسکارفی در توضیح شیوه کارکرد این عینک‌ها می گوید: نرم افزار ما به شکلی کارامد می‌تواند ورودی صدا را از میکروفن تعبیه شده روی این عینک دریافت کرده و به گوشی بفرستد.

 

گوشی تلفن همراه سپس صدا را به متن زیرنویس‌شده تبدیل می‌کند.

 

وی خاطرنشان می‌کند داده‌های گفت‌وگو تنها روی گوشی تلفن همراه فرد ذخیره می‌شود و در فضای ابری قرار نمی‌گیرد به این شکل خود آن فرد تنها مالک آن است.

 

در حالی که دستگاه جدید به عنوان یک تغییردهنده زمین بازی در حوزه ابزارهای کمک‌رسان به افراد ناشنوا با استفاده از هوش مصنوعی مطرح شده است، مسائلی هم پیرامون آن هنوز وجود دارد که باید حل شود. گفت‌وگوهای گروهی و وقتی افراد وسط حرف یکدیگر می‌پرند، هنوز با این شیوه قابل تبدیل به زیرنویس نیست. همچنین محیط پیرامونی باید تا حد ممکن آرام باشد تا زیرنویس دقیق شود.

 

ولی اسکارفی می‌گوید این هنوز اول راه فناوری است.

 

عینک هوشمند سرویس‌دهی خود را با ۱۰۰ کاربر بتا از روز جمعه (هفتم مرداد) آغاز کرد.

 

اسکارفی گفت: ما با تعداد کمی کار را آغاز کردیم تا بازخوردها را بررسی کنیم و بدانیم از چه بخش هایی راضی یا ناراضی هستند و بعد آن را توسعه دهیم.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!