افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

تهران؛ شهر دوست‌دار معلولان می‌شود؟

«مناسب‌سازی ساختمان‌های شهر تهران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۰ رشد ۱۰۷ درصدی داشته است».

 

این آمار معاون شهردار تهران در راستای نهضت مناسب‌سازی پایتخت است.

 

شهرداری تهران برای تغییر چهره شهر دست به مناسب‌سازی معابر برای افراد دارای معلولیت زد. گفته می‌شود که در ۱۶ سال گذشته ۱۶۶ کیلومتر مناسب‌سازی معابر صورت گرفته اما آمار امسال ۲۵۶ کیلومتر است و حداقل ۳۰۰ معبر مناسب‌سازی خواهد شد.

 

شهرداری تهران تصمیم گرفته معابر و ساختمان‌های عمومی را برای تردد معلولین با سخت‌گیری بیشتری بسازد و رصد کند اما همه جنبه‌های مناسب سازی معبر و ساختمان نیست. سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران به وجه دیگری از مناسب سازی اشاره کرد؛

 

مناسب سازی حمل و نقل عمومی. اما شرایط پایتخت در این زمینه چگونه است؟

 

بسیاری از اتوبوس‌ها و خطوط مترو در تهران مناسب سازی شده است

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در رابطه با مناسب سازی حمل و نقل عمومی: اتوبوس‌هایی در حال حاضر خریداری می‌شود، دارای رمپ کوچکی است تا افراد دارای بتوانند سوار شوند و برای معلولین عزیز قابل استفاده باشد.

 

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نحوه مناسب سازی مترو گفت: برای مترو باید مواردی نیز در نظر گرفت به طوری که همه متروها دارای آسانسور شوند. طی دوران گذشته در خیلی از ایستگاه‌ها این پیش بینی صورت نگرفته بود ولی در این دوره سعی در رفع نواقص دارند.

 

تسریع در بهبود استفاده معلولین از حمل و نقل عمومی

علی اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران در رابطه با مناسب سازی حمل و نقل عمومی : مناسب سازی ادوات حمل و نقل به اتوبوس و مترو باز می‌شود تا معلولین محترم بتوانند از این وسایل استفاده کنند.

 

وی افزود: در حوزه مترو عملاً این اتفاق افتاده است.

 

هم اینکه آسانسورها نصب شده است و هم سطح تراز مترو به گونه‌ای است که افراد دارای معلولیت می‌توانند از آن به راحتی استفاده کنند؛

 

اما متأسفانه در حوزه اتوبوس هم وسایل نقلیه باید دارای سطح شیبدار داشته باشند تا ویلچر به راحتی داخل برود و هم ایستگاه رمپ داشته باشد.

 

قائمی ادامه داد: این اصول در برخی اتوبوس‌ها اجرا شده است ولی فراگیر نیست.

 

امیدواریم با نهضت مناسب سازی در تهران در همه ایستگاه‌ها شاهد باشیم که امکاناتی برای معلولین در نظر گرفته شده باشد.

 

علامت گذاری صندلی مخصوص معلولین و سالمندان در وسایل حمل و نقلی

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل با بیان اینکه استفاده معلولین از مترو باید با آسانسور انجام شود، عنوان کرد: با توجه به تولید آسانسور در داخل کشور با قیمت مناسب، باید از این ظرفیت استفاده شود.

 

 

وی همچنین به مناسب‌سازی اتوبوس‌ها نیز اشاره دارد و گفت: در برخی خطوط اتوبوس نیز که ایستگاه ندارند، باید اتوبوس‌ها دارای رمپ ویژه معلولان باشند. صندلی ویژه معلولان و سالمندان در تمام دنیا در اتوبوس‌ها در نظر گرفته می‌شود و تقاضا می‌کنیم در مترو و اتوبوس نزدیک ترین صندلی‌ها به درب‌های ورودی برای معلولان و سالمندان علامت گذاری شود.

 

قدم بعدی مناسب سازی را در یابیم

مناسب‌سازی شهری تنها به معابر شهری محدود نمی‌شود. گرچه یکی از مهم‌ترین عوامل مناسب سازی تسهیل در تردد است اما معلولین برای تردد در شهر نیاز به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دارند. چندی است که اتوبوس‌های مناسب سازی شده به تهران آمده است و متروها هم مجهز به آسانسور شده اند و راه برای تردد معلولین بیش از پیش باز شده است اما فراموش نکنید قدم بعدی می‌تواند مناسب سازی داخلی وسایل حمل و نقل عمومی و نگهداشت وسایل موجود است.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!