افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

باید با دنیای معلولان آشنا باشیم

فاطمه رضایی در نشست معرفی رمان «ماکارونی با سُس مشاعره» درباره این کتاب گفت: این رمان به همه ما یادآوری می‌کند هر کدام از ما باید با دنیای معلولان آشنا باشیم؛ چرا که هر یک از ما ممکن است دچار معلولیت بشویم و از طریق چنین قصه‌هایی است که نوجوانان می‌توانند به چگونگی زندگی حقیقی معلولان آگاه شوند.

 

نشست معرفی و گفت‌وگو درباره رمان نوجوان «ماکارونی با سُس مشاعره» با حضور زهره مسکنی نویسنده این رمان، شهرام اقبال‌زاده، مترجم، منتقد و پژوهشگر، فاطمه رضایی نویسنده و سردبیر مجله «رشد روشن» و با اجرای مصطفی علیزاده نویسنده و منتقد برگزار شد.

 

شهرام اقبال‌زاده در این نشست گفت: «ماکارونی با سُس مشاعره» یک رمان شهری و در عین حال دانش‌آموزی است و بر خلاف بسیاری از رمان‌های امروز سرگشته نیست. مکان سوم این رمان فضای جدیدی است که به روی جهانیان باز شده و آن فضای مجازی است که ادامه همان کالبد شهری است و زندگی نسل جدید در آن جریان دارد.

 

او با بیان این‌که شخصیت اصلی این رمان کنشگر نوجوانی است که می‌خواهد دنیایش را عوض کند، افزود: دو بن‌مایه چالش لاغری و عشق به شاعری در این داستان وجود دارد و هوشمندی فوق‌العاده‌ای نیز از نظر نشانه‌شناسی در آن قابل توجه است که تا فصل ماقبل آخر گره‌گشایی نمی‌شود.

 

اقبال‌زاده پایان‌بندی داستان را به سوت نهایی داور تشبیه کرد و توضیح داد: پایان‌بندی شگفت رمان «ماکارونی با سُس مشاعره» به خواننده یادآوری می‌کند که تأکید مکرر برخی موضوعات در طول فصول رمان به دلیل زیبایی‌شناختی بوده تا روند منجرشدن یک تحول کیفی به بلوغ ذهنی – جسمانی و گذار از یک معصومیت ساده به یک معصومیت آگاهانه و هدفمند را به مخاطب نشان دهد؛ چرا که اگر شخص به بلوغ ذهنی نرسد و تن به سلامتی از بحران بیرون نبرد، دچار زیان خواهد شد.

 

سپس فاطمه رضایی با بیان این‌که کتاب‌هایی که درباره نابینایان نوشته شده اما بازگوکننده زندگی حقیقی آنان نیست گفت: در رمان «ماکارونی با سُس مشاعره» به زیبایی به این موضوع پرداخته شده و شخصیت نابینای این رمان بر خلاف بسیاری شخصیت‌های نابینا که در بیشتر کتاب‌ها بیچاره یا بسیار عجیب و غریبند، یک انسان معمولی است که نابینایی او نیز یک ویژگی در کنار سایر ویژگی‌های اوست.

 

رضایی به‌روز بودن این رمان، پرداختن به سینمای سوینا و فعالیت‌های گلاره عباسی در این زمینه، ضبط و انتشار کتاب‌های صوتی و اطلاعات گسترده بسیاری در زمینه‌های مختلف را از دیگر ویژگی‌های رمان زهره مسکنی برشمرد و اضافه کرد: این رمان به همه ما یادآوری می‌کند هر کدام از ما باید با دنیای معلولان آشنا باشیم؛ چرا که هر یک از ما ممکن است دچار معلولیت بشویم و از طریق چنین قصه‌هایی است که نوجوانان می‌توانند به چگونگی زندگی حقیقی معلولان آگاه شوند و این‌گونه است که متوجه می‌شویم چرا در رزوهایی مثل «روز جهانی معلولان» صرفاً برای این گروه از جامعه مراسم ویژه برگزار می‌کنیم در حالی که باید تمام افراد عادی هم در چنین مراسم‌هایی حضور و مشارکت داشته باشند.

 

«ماکارونی با سُس مشاعره» نخستین رمان زهره مسکنی است که در ٢١۴ صفحه توسط نشر پیدایش برای گروه سنی نوجوان منتشر شده است. مسکنی پیش‌تر «فروغ فرخزاد» از مجموعه «قرار با ستاره» را برای این گروه سنی، مجموعه داستان «زن کاغذی» را برای گروه سنی بزرگسال و مجموعه‌ پنج‌جلدی «دانی لوها»، «ماجراهای قندون» و «ماجراهای شهر مورچه‌ای» را برای گروه سنی کودک منتشر کرده است.

 

این نشست با حضور محمدکاظم اخوان، هادی خورشاهیان، حسن هاشمی میناباد، حسین مسعودی آشتیانی، آزاده حسینی تنکابنی و جمعی دیگر از علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران ادبیات داستانی در شهر کتاب ایرانشهر برگزار شد.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!