افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

افزون بر ۳۴ هزار خانواده ایرانی بیش از ۲ فرزند معلول دارند

محمود تولایی روز سه شنبه در یک نشست خبری افزود: اگر ما افزایش جمعیت و نسل سالم می‌خواهیم باید از دانش ژنتیک استفاده و علل بروز اختلالات ژنتیکی را شناسایی کنیم و مردم نیز از خدمات تخصصی آزمایش‌های ژنتیک استفاده کنند تا اگر فرزند اول آنها معلول است، فرزندان بعدی سالم متولد شوند.

 

وی اظهار داشت : ازدواج‌های خویشاوند در کشور بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و بر اساس مطالعات، ۴۵ درصد افراد با اختلالات ژنتیکی و معلولیت‌های خانوادگی در منطقه جنوبی تهران زندگی می‌کنند.

 

ژن‌های معیوب می‌تواند فرزند دوم و سوم معلول را نیز به‌وجود آورد؛ بنابراین ضروریست با اقدامات حمایتی و درمانی نسل سالم در جامعه متولد شود.

 

ارائه خدمات آزمایشگاهی رایگان به مددجویان

عضو انجمن بیوتکنولوژی ایران تصریح کرد: در بنیاد خیریه ژنتیک ایران با شعار «هر فرزندی حق دارد سالم به دنیا بیاید»، آزمایشگاه ژنتیک را ایجاد کردیم تا خانواده‌هایی که توانایی مالی ندارند، مددجویان کمیته امداد خمینی (ره) و سازمان بهزیستی بتوانند به صورت رایگان از خدمات این آزمایشگاه برای فرزندآوری سالم بهره‌مند شوند.

 

به گفته تولایی، هر مادری توقع دارد علم پزشکی به وی کمک کرده و دوران بارداری سالمی داشته باشد و فرزند سالم به دنیا بیاورد. اگر فردی در سه ماهه اول بارداری دچار اختلال جنین بود، لازم است در سه ماهه دوم بارداری آزمایش‌های اختلال جنینی انجام دهد البته این برای همه مادران ضروری نیست و بر حسب تشخیص متخصص زنان انجام می‌شود.

 

ایران جزو کشورهای برتر در علم ژنتیک

وی ادامه داد: اکنون ایران جزو کشورهای برتر منطقه از لحاظ علم ژنتیک بوده و در رتبه ۱۴ تا ۱۸ جایگاه جهانی قرار دارد. لازم است عزت و اقتدار علمی کشور را حفظ کنیم و باید در حوزه‌های ژنتیک فعالیت کنیم و عرصه دانش را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

 

این استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: ایران سهم ۱۷ درصدی در تولید داروهای بیوتکنولوژی و بایوتک در سطح منطقه دارد و صادرات این داروها به اروپا و کشورهای اروپایی انجام می‌شود و برای ارتقای علمی باید به تبادل دانش و اطلاعات با دانشمندان کشورهای مختلف بپردازیم.

 

دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین کنگره ملی ژنتیک نیز در این نشست گفت: این کنگره ۱۷ اسفند در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود و ۹۸ مقاله به صورت شفاهی و ۵۲۰ مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

 

محمد جعفرآقایی افزود: اساتیدی از کشورهای هلند، آلمان اسپانیا، ایتالیا، امریکا، چین، مجارستان، عراق و ترکیه به صورت حضوری و مجازی در این همایش حضور خواهند داشت و به سخنرانی و تبادل دانش با اساتید و دانشمندان کشورمان می‌پردازند.

 

وی اظهار داشت: نقش ژنتیک در امنیت غذایی، اخلاق، قانون و ژنتیک، قانون جوانی جمعیت، چالش‌ها و راهکارها، تجاری سازی و فناوری در حوزه ژنتیک از محورهای این هایش است و همزمان با همایش، نمایشگاه نیز برگزار خواهد شد تا با شناساندن محققان و معرفی اساتید جوان به جامعه علمی کشور ارتباط با فعالان تجاری‌سازی ژنتیک برقرار شود.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!