افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

اشتغال و معیشت مددجویان بهزیستی اولویت جدی دولت سیزدهم

بهزیستی در قالب «سازمان» معرفی شده است اما حوزه مسئولیت‌ها و تکالیف آن به اندازه یک وزارتخانه و چه بسا از یک وزارتخانه نیز بیشتر است.

 

معلولان، زنان سرپرست خانوار، فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست یا دارای سرپرست غیرموثر، سالمندان، معتادان، بیماران روان مزمن، افراد دارای اوتیسم و چندقلوها فقط بخشی از جامعه هدف بهزیستی را تشکیل می‌دهند و این امر، حساسیت ویژه کار بهزیستی را نمایان می‌کند.

 

پنجم آبان ماه سال ۱۴۰۰ علی محمد قادری با حکم حجت‌الله عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی رئیس سازمان بهزیستی کشور شد و از همان ابتدا اقدامات اولیه را برای بهبود وضعیت معیشت، اشتغال،  مسکن و همچنین اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را انجام داد.

 

علی محمد قادری در اینباره گفت: دولت سیزدهم تلاش دارد تمام مفاد قانون حمایت از معلولان که حدود سه سال پیش ابلاغ شده را به طور کامل اجرا کند.

 

وی تاکید کرد: سازمان بهزیستی در دوره جدید خدمت رسانی به زنان سرپرست خانوار، معلولان و جامعه هدف را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.
البته قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیاز به ضمانت اجرایی دارد اما عملیاتی نشده است بنابراین قرار است در این زمینه جلسه ای با نهاد ریاست جمهوری برگزار شود.

تخصیص ۶۹۲ میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد ۱۰ هزار شغل پایدار ویژه مددجویان

تخصیص ۶۹۲ میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد ۱۰ هزار شغل پایدار ویژه مددجویان از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در جهت بهبود وضعیت اشتغال مددجویان بهزیستی به شمار می‌رود.

 

به گفته سیدمحمدحسن صافی، سرپرست دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور، نزدیک به ۱۰ هزار شغل پایدار برای مددجویان تا پایان شهریور ۱۴۰۱ ایجاد خواهد شد.

 

دولت سیزدهم در نظر دارد برای بهبود وضعیت اشتغال مددجویان بهزیستی از ظرفیت خیریه ها استفاده کند.

 

مشارکت در شناسایی کارآفرینان جامعه و استفاده از تجارب آنها برای رفع موانع کارآفرینی، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از فعالیت‌های کارآفرینان به ویژه در حوزه زنان سرپرست خانوار، همکاری با سازمان‌های ذی‌ربط و انجام پژوهش‌های لازم در راستای توسعه کارآفرینی و اشتغال، اعطای وام و منابع لازم برای کارآفرینی، محققین، مخترعین و احداث و راه‌اندازی مکان‌های آموزشی و مراکز مشاوره با هدف توسعه کارآفرینی و کسب و کار از موارد مورد تاکید برای استفاده از ظرفیت موسسات خیریه است.

 

پذیرش افرادی که قابلیت آموزش و کارآفرینی دارند همچون زنان بی‌سرپرست و خودسرپرست، معلولین جویای کار قابل بازتوان، فرزندان ترخیصی و خانوارهای سرپرست تحت پوشش، تامین هزینه‌های جاری و لازم گروه‌های هدف تا رسیدن به مرحله کارآفرینی و خودکفایی، ارائه راهکارهای مناسب، تعاون و کمک به بخش‌های دولتی و خصوصی در روان‌سازی فعالیت‌های کارآفرینان از دیگر موارد مورد تاکید برای استفاده از ظرفیت موسسات خیریه است.

 

تعهد اشتغال بهزیستی در سال ۱۴۰۰ برای جامعه هدف ۶۱ هزار و ۱۱۹ نفر بود که ۹۵ درصد آن محقق شده است.

 

همچنین یکی از اولویت‌های بهزیستی در مناطق مرزی کشور پرداختن به بحث اشتغال به ویژه اشتغال زنان سرپرست خانوار است.

 

مسکن مددجویان بهزیستی در دولت سیزدهم
به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، تفاهم‌نامه احداث و ساخت چهار هزار واحد مسکن برای خانوار دارای دو فرزند معلول با بنیاد مستضعفان امضا شده است.

 

قادری افزود: همچنین  تا امروز ۲۵۰۰ واحد از مجموع ۱۴ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن با کمک ستاد اجرایی فرمان امام پایان یافته و در ماه‌های آتی هم ۳۳۰۰ واحد به اتمام خواهد رسید.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر سه موضوع مسکن، معیشت و اشتغال در سبد زندگی خانوارها حرف اول را میزنند که مسکن اصلی‌ترین آنهاست.

 

معافیت پرداخت قبوض برای مددجویان 

در راستای بهبود وضعیت معیشت مددجویان نیز بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰، مددجویان دو نهاد حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی در صورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه قبوض آب و برق و گاز معاف هستند.

 

در طرح معافیت مددجویان از پرداخت قبوض آب، برق و گاز الگوی مصرف تعیین شده است و پرداخت قبوض تا الگوی مصرف تعیین‌شده رایگان است و استفاده مازاد از الگوی مصرف مشمول هزینه خواهد شد که مددجو ملزم به پرداخت آن است.

 

همچنین مددجویان بدون مراجعه حضوری به این نهاد می‌توانند از طریق سامانه الکترونیکی امداد هوشمند و کارآمد «سها» به نشانی soha.emdad.ir از طریق گوشی همراه خود و یا با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت برای ثبت شماره اشتراک کنتورهای خود در این سامانه اقدام کنند.

 

دولت سیزدهم نیز برای اجرای این طرح، اطلاعات مددجویان را در این زمینه کامل کرده و آماده است تا این اطلاعات را در اختیار سه شرکت آب، برق و گاز قرار دهد.

ادامه برنامه‌های درمان و پیشگیری از اعتیاد در دولت سیزدهم 

 

دولت سیزدهم برنامه‌های درمان و پیشگیری از اعتیاد را ادامه می دهد.

 

برنامه کارمند یاری در خصوص پیشگیری و درمان آسیبهای روانی با هدف ارتقای سطح سلامت روان کارکنان، خانواده ها و اجتماع پیرامون آنان با هدف افزایش بهره وری سازمانی، پیشگیری از بروز و شیوع اعتیاد در محل کار و افزایش مهارت های ارتباط موثر در کارکنان، در کشور اجرا می شود.

 

فشارهای کاری در محیط‌های اداری یکی از عواملی است که سلامت روان کارکنان و پرسنل را تحت تأثیر قرار می‌دهد که ممکن است آنان  را به سمت آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد سوق دهد لذا در این طرح که شامل بخش‌های آموزش، مشاوره و اجرای تصادفی اعتیاد است افراد مورد پایش قرار می‌ گیرند و درصورتی‌ که تحت استرس کاری قرارگرفته باشند مشاوره های لازم ارائه می شود.

 

عناوین آموزشی طرح کیان آشنایی با کلیات اعتیاد و مفاهیم پیشگیری، معرفی مهارت های زندگی موثردر پیشگیری از اعتیاد، آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور، آشنایی با باورهای غلط اعتیاد، آشنایی با اصول کلی درمان اعتیاد و معرفی الگوهای درمان اعتیاد است.

 

مخاطبان این برنامه در درجه نخست همه کارکنان سازمان ها هستند و تاکید این برنامه بر پیشگیری اولیه است و در درجه دوم مخاطبان عمده این برنامه، کارکنان متعددی هستند که می توانند درگیر مسائلی مانند اعتیاد، استرس یا افسردگی و یا حتی مشکلات شخصی مانند ازدواج و طلاق و غیره باشند.

حمایت از خانواده های زندانی

قادری رئیس بهزیستی ۱۰ روز بعد از دریافت حکم انتصاب خود در دولت سیزدهم در اولین تعامل بین‌بخشی با محمدمهدی حاج‌محمدی رئیس سازمان زندان‌ها دیدار داشت و بر انجام اقدامات مشترک برای حمایت هر چه بیشتر از زندانیان و خانواده‌های آنها تاکید کرد.

 

حمایت از زندانیان  کم‌توان یا خانواده زندانیانی که دچار معلولیت و کم‌توانی هستند و همچنین زنان سرپرست خانوار در بند زندان محور گفت و گوهای قادری رئیس بهزیستی و حاج‌محمدی رئیس زندان‌ها بود.

 

رئیس سازمان زندان‌ها نقش بهزیستی را در مراقبت‌های بعد از خروج مددجویان از زندان در این نشست مهم دانست و اعلام کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت زندان‌ها قطعا می‌توان فصل مشترک جدیدی را با سازمان زندان‌ها داشته باشیم و به خانواده‌هایی کمک کرد که امروز گرفتارند. حمایت از زنانی که امروز سرپرستانشان در زندان هستند، می‌تواند با برقراری مستمری و غیره شکل اجرایی بگیرد.

 

۲ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار مددجو در قالب ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

 

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس  شورای اسلامی نیز اخیرا خبر داده است که مجلس یازدهم در قانون بودجه ۱۴۰۱، مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای ظرفیت‌سازی اشتغال مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داده است تا در میان‌مدت با اجرای کارآمد و اختصاص هدفمند این تسهیلات، شاهد خروج اقشار تحت پوشش از چرخه فقر باشیم.

 

همچنین به منظور تسهیل دسترسی اقشار کم‌درآمد و رفع مشکل ضمانت این تسهیلات، برای اولین بار مجوز ایجاد صندوق تضمین نیز برای نهادهای حمایتی فراهم شده است.

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!