افزایش سایز فونت
کاهش سایز فونت
واضح کردن صفحه
واضح کردن صفحه
بازگشت به حالت اولیه

فنون سخنوری در جمع چیست؟

آموزش فنون سخنوری و اعتماد به نفس در سخنرانی ها

فنون سخنوری در جمع چیست؟ اگر با تکنیک ها و مهارت های لازم در این موضوع آشنا شوید، می توانید افراد بسیاری را تحت تاثیر قرار دهید.

واقعیت این است که قدرت زبان و کلام بسیار زیاد است ؛ پس آن را تقویت کنید.

اگر بتوانیم به خوبی سخن بگوییم و به عبارتی با مردم درست صحبت کنیم، می توانیم به قلب آن ها نفوذ کنیم. عموما افرادی که شخصیتا تاثیرگذار هستند، خوب هم صحبت می کنند و سخنران های معروفی هستند. این موضوع را می توانید در لابلای کتاب های موفقیت و انگیزشی بخوانید.

اما چیزی که مهم است این است که این افراد چگونه توانستند مهارت کسب کنند و چه تکنیک ها و نکاتی را رعایت کرده اند؟ و حالا برای ما که در ابتدای راه هستیم و می خواهیم یک سخنرانی حرفه ای شویم، چه راه حل هایی وجود خواهد داشت؟!

هر کاری رسم و رسوم و فنون خاص خود را دارد. گاهی رعایت نکات ریز سبب می شود تا شرایط یک موضوع کاملا تغییر کند. مثلا همه می دانیم هنگامی که می خواهد یک قرارداد مهم نوشته شود، دو طرف نباید از یکدیگر عیب و ایراد بگیرند، چرا که باعث به هم خوردن قرارداد خواهد شد.

در سخنوری نیز همین شکل است. سخنوری بایدها و نبایدهایی دارد که شخص باید رعایت کند تا مخاطب را به خوبی تحت تاثیر قرار دهد. این نکات بسیار ریز است اما انجام دادن آن نتیجه بخش خواهد بود.

در این مقاله و با تاپیک های زیر تکنیک ها و راهکارهای این موضوع را بررسی خواهیم کرد:

فنون سخنوری در جمع ؛ حفظ اعتماد به نفس

فنون سخنوری در جمع ؛ چیزی که می گویید مطمئن باشید

فنون سخنوری در جمع ؛ دیگران را شرکت دهید

فنون سخنوری برای همه ؛ مشکل دیگران را حل کنید

فنون سخنوری برای همه ؛ تمرین کنید

 

فنون سخنوری در جمع ؛ حفظ اعتماد به نفس

نوع کلمات، طرز نگاه، نوع حرکات بدن و ایستادن شما در مجموع میزان اعتماد به نفس شما را خواهد رساند. شک نکنید به اینکه شما می توانید از پس این سخنرانی به خوبی برآیید.

صاف بایستید و خمیده نباشید. سرتان را در برگه ها و متن سخنرانی تان نیندازید. همچنین نوع حرکات دست شما نباید تند ویا کند باشد. نه خیلی پر تحرک باشید و نه ساکت و یکجا ایستاده! حالت تعادل را رعایت کنید.

پس آرام و شمرده صحبت کنید. عجله نداشته باشید سخنرانی زود تمام شود. بگذارید مخاطبان خوب بفهمند چه می گویید. لازم است کلمات را درست تلفظ کنید.

همه تلاش تان بر این باشد که ام…ام نگویید. صداهای ریز که وقتی شخص رشته کلام از دستش رها می شود، سبب می شود تا دیگران به سخنرانی اعتماد نکنند.

استرس خود را مدیریت کنید. اصلا قرار نیست اتفاق بدی در این سخنرانی برای شما بیفتد. بلکه قرار است بهترین نتیجه پیش آید، همان نتیجه که شما دنبال آن هستید ؛ با این دید وارد سخنرانی شوید.

 

فنون سخنوری در جمع ؛ چیزی که می گویید مطمئن باشید

خیلی مهم است که به چیزی که می گویید اعتقاد داشته باشید. یعنی آن را قبول داشته باشید. باید متن شما درست و راست باشد و از چیزهایی که واقعی نیستند و وجود ندارند به دور باشد. البته ممکن است شما نظریه جدیدی ارائه می دهید که در این مواقع باید بگویید که نظر شما اینطور می باشد.

همچنین هرگاه در مورد موضوعات تخصصی شیوه و راه حل ثبت نشده دارید، حتما باید بگویید تا مخاطب دنبال منبع نباشد. بهتر است با ذکر مثال موضوع را برای مخاطب باز کنید تا اعتماد او نیز جلب شود و قبول کند حرف شما درست است.

 

فنون سخنوری در جمع ؛ دیگران را شرکت دهید

سوالاتی را از قبل آماده کنید تا مخاطب پاسخ آن را بدهد. باید ذهن مخاطب درگیر سخنرانی شما باشد. سوالات شما می تواند بسیار ساده باشد که دیگران بتوانند جواب دهند. همچنین می توانید سوالات نسبتا مشکل را بی جواب بگذارید تا مخاطب روی آن فکر کند.

 

فنون سخنوری برای همه ؛ مشکل دیگران را حل کنید

در متن سخنرانی شما باید جایی برای رفع مشکل دیگران باشد. مردم چنین سخنرانی را خیلی دوست دارند. شما باید از مشکلات و مسائلی که دیگران با آن روبرو هستند مقداری اطلاعات داشته باشید و تلاش کنید تا برای آن ها راه حل ارائه دهید.

متن شما باید دوستانه و مخاطب محور باشد. در سخنرانی به دنبال حق به جانب بودن، نباشید. به دنبال جذب مخاطب باشید. این یعنی سخنرانی را مطابق با نظر مخاطب بگویید نه منافع شخصی خودتان.

قرار نیست با این سخنرانی خود را مطرح کنید. بلکه قرار است مخاطب را طوری جذب کنید که دیگر سخنرانی شما را نیز شرکت کند. تا جایی که می توانید موضوعاتی که مخاطب را ناراحت می کند نگویید ویا غیر مستقیم و در لابلای کلمات جای دهید. دقت کنید مخاطب باید حس خوبی از سخنرانی شما داشته باشد. این حس به خودی خود مانند یک نظرسنجی به حساب می آید.

از جمله فنون سخنوری در جمع این است که مستمعین را دوستان و اعضای خانواده خود حساب کنید تا دلسوز آن ها باشید. درست است که این سخنرانی برای شما در مجموع منفعت خواهد داشت اما مخاطب نباید حس کند که این سخنرانی نتیجه یک طرفه برد دارد، بلکه حالت win-win مطلوب تر است.

 

فنون سخنوری برای همه ؛ تمرین کنید

شاید نتوانید قبول کنید، اما عموم افراد از تمرین کردن به جایی می رسند تا هوشمند بودن و توانایی های مادرزادی داشتن! این یعنی یک اتفاق خوب برای شما که می خواهید سخنران حرفه ای شوید.

چند بار متن سخنرانی را خودتان بخوانید تا کاملا حفظ شوید. اصلا متن سخنرانی شما باید دقیقا همان چیزی باشد که می دانید و ملکه ذهن تان شده است.

دقت کنید ابتدا باید روی متن تسلط کافی داشته باشید و یک سخنرانی حرفه ای باشید که با تمرین زیاد به اینجا رسیده است. اما کم کم باید بداهه گویی را یاد بگیرید. یعنی بدون نگاه به متن سخنرانی کنید. شاید در بین سخنرانی بخواهید چیزی را کم یا زیاد کنید و تغییر دهید.

فنون سخنوری در جمع کاملا به خود شما بستگی دارد. شما می توانید خود یک فن جدید به سخنرانی اضافه کنید.

 

یه پاسخ بگذارید

تنها دیدگاه‌های پارسی برای نمایش پذیرفته خواهند شد!